På 80- och 90-talet fanns det en stark vilja bland svenska politiker att bygga en fast förbindelse mellan Sverige och Danmark.
På andra sidan Öresund var intresset i ärlighetens namn inte lika stort. Projektet höll på att kapsejsa innan det ens lämnat planeringsstadiet.
Men då fick Kaj Ikast frågan från den dåvarande statsministern Poul Schlüter.
– Han sa till mig ”Du är van vid att bli utskälld, kan inte du ta hand om Öresundsbron också?, så då gjorde jag det, har Kaj Ikast sagt.
Han hade förhandlat fram avtalet för bron över Stora Bält. Nu var det dags för nästa jätteprojekt.

Historisk bild
Kaj Ikast första insats var att säkerställa att förbindelsen skulle gå mellan Malmö och Köpenhamn. Det fanns inget intresse från danskarnas sida för en tunnel mellan Helsingborg och Helsingör. När han hade gjort det rullade arbetet på.
1990 blev han kommunikationsminister och i mars 1991 undertecknade han Öresundsbroavtalet tillsammans med Sveriges dåvarande kommunikationsminister Georg Andersson (S). Bilden med de två ministrarna har blivit historisk.
Öresundbron öppnade för trafik den 1 juli 2000. När bron fyllde 10 år kunde Kaj Ikast stolt konstatera att den blivit en succé.
– Jag är stolt när jag kör över bron, berättade han då för magasinet Information.
Under torsdagsmorgonen avled Kaj Ikast. Han hade nyligen opererat höften men återhämtade sig aldrig.
Kaj Ikast blev 84 år gammal, han sörjs närmast av sin hustru Anna Margrethe Ikast.