Tåget står stilla och resenärer lämnade tåget i panik. Foto: LÄSARBILDTåget står stilla och resenärer lämnade tåget i panik. Foto: LÄSARBILD
Tåget står stilla och resenärer lämnade tåget i panik. Foto: LÄSARBILD
”Det handlar om en spontanevakuering, folk har lämnat tåget utan att få tillåtelse. Det är en säkerhetsrisk”, säger Beisi Sundin, pressinformatör på Trafikverket. Foto: Läsarbild”Det handlar om en spontanevakuering, folk har lämnat tåget utan att få tillåtelse. Det är en säkerhetsrisk”, säger Beisi Sundin, pressinformatör på Trafikverket. Foto: Läsarbild
”Det handlar om en spontanevakuering, folk har lämnat tåget utan att få tillåtelse. Det är en säkerhetsrisk”, säger Beisi Sundin, pressinformatör på Trafikverket. Foto: Läsarbild
Tåget stod stilla i omkring en timme innan hettan blev för mycket för resenärerna och människor började lämna tåget. Foto: LäsarbildTåget stod stilla i omkring en timme innan hettan blev för mycket för resenärerna och människor började lämna tåget. Foto: Läsarbild
Tåget stod stilla i omkring en timme innan hettan blev för mycket för resenärerna och människor började lämna tåget. Foto: Läsarbild
”Vi var på väg från Triangeln. Sedan stannade tåget, och de sa att de skulle kopplas ihop med ett annat tåg, så vi stannade och fick hjälp ner. Nu går alla mot hyllie”, säger Emil Hesten, 31, och Christine Daonkjaer, 32, från Danmark. Foto: Christer El-Mochantaf”Vi var på väg från Triangeln. Sedan stannade tåget, och de sa att de skulle kopplas ihop med ett annat tåg, så vi stannade och fick hjälp ner. Nu går alla mot hyllie”, säger Emil Hesten, 31, och Christine Daonkjaer, 32, från Danmark. Foto: Christer El-Mochantaf
”Vi var på väg från Triangeln. Sedan stannade tåget, och de sa att de skulle kopplas ihop med ett annat tåg, så vi stannade och fick hjälp ner. Nu går alla mot hyllie”, säger Emil Hesten, 31, och Christine Daonkjaer, 32, från Danmark. Foto: Christer El-Mochantaf
Pia Sörensen, 42, till vänster, är sjukpensionär och upplevde situationen som påfrestande. Till höger Soraya Schomburg. Foto: Fritz SchibliPia Sörensen, 42, till vänster, är sjukpensionär och upplevde situationen som påfrestande. Till höger Soraya Schomburg. Foto: Fritz Schibli
Pia Sörensen, 42, till vänster, är sjukpensionär och upplevde situationen som påfrestande. Till höger Soraya Schomburg. Foto: Fritz Schibli
Räddningspådrag efter tågkaoset. Foto: Christer El-MochantafRäddningspådrag efter tågkaoset. Foto: Christer El-Mochantaf
Räddningspådrag efter tågkaoset. Foto: Christer El-Mochantaf

Stor panik på tåg: ”Folk svimmade”

Publicerad

Hundratals passagerare lämnade ett stillastående tåg i panik, när luftkonditioneringen ombord slutade fungera.

Resenärerna lyckades öppna dörrarna och flydde ut på spåret.

– Det blev så varmt att folk svimmade, säger passageraren Nicolai Nilsen.

Strax efter 17-tiden på torsdagen stannade ett tåg i närheten av Hyllie, Malmö. Strömmen hade slutat fungera – något som till slut ledde till panik för resenärerna.

– Tåget blev strömlöst och stannade 500 meter innan Hyllie, på en bro. Där blev det stående i en timme. Luftkonditioneringen slutade fungera och folk fick panik. Till slut öppnade de nödutgångarna och hoppade ut, säger Nina, som var ombord på tåget, och fortsätter:

– Folk stod inte ut, det rann längs med väggarna där inne. Resenärerna var helt dyngblöta, man ville av. Högtalarsystemet fungerade inte, personalen kunde inte kommunicera med passagerarna. Det är oroväckande att tågbolaget inte har någon form av plan B. 

"Folk svimmade"

Enligt Nicolai Nilsen, 25, ska det ha varit så pass varmt ombord på tåget att passagerare svimmade.

– Det blev så varmt att folk svimmade – två vuxna såg jag, och barn också. Alla skrek efter vatten och det var så mycket imma på fönstren att man inte kunde se ut, säger Nicolai Nilsen.

”Det blev så varmt att folk svimmade”, säger resenären Nicolai Nilsen.Foto: Fritz Schibli

Pia Sörensen, 42, är sjukpensionär och upplevde situationen som påfrestande.

– Jag började få panik. Folk stod tätt och vi började svettas. Svetten rann längs med dörrarna och en man hällde en flaska vatten över sig. Jag är okej nu, men jag är chockad över att det kan gå till på detta viset, säger hon.

En gravid kvinna som ska ha mått dåligt i samband den tumultartade resan och ambulans kallades till platsen. Huruvida hon fick föras till sjukhus eller inte är hittills obekräftat.

Hundratals spontanevakuerade

Hundratals resenärer började vandra längs med spåren och gick i riktning mot Hyllie – en så kallad spontanevakuering. Somliga korsade även vägen, därför stoppades biltrafiken en kort stund.

– Under själva insatsen stod vi på vägen när de ville över, det var bättre gångbana på andra sidan. Vi stoppade 7-8 bilar och frågade om de kunde hjälpa äldre till stationen. Alla har sagt: ”Självklart”. Det är väldigt glädjande att folk hjälper till, säger Ulf Andersson vid räddningstjänsten syd. 

Erich Lammers var på väg mot brofästet och såg då flockvis med människor som gick längs vägkanten.

– Jag fick stanna till eftersom det var jättemycket folk som kom gående. Brandkåren och polisen var också här. Det verkade som att resenärerna hade tömt ett helt tåg spontant.

Räddningstjänst var på plats efter tågkaoset.Foto: Christer El-Mochantaf

Polisen assisterade räddningstjänsten på platsen – och underströk faran med att vistas på spåren.

– Anser folk att det är en nödsituation som gör att de får lämna tåget får det stå för dem. Trafikverket såg till att det inte går några andra tåg. Men generellt sett är det farligt att vistas på ett spårområde, säger Calle Persson, presstalesperson för polisen i region syd. 

Skickade upp drönare

Mattias Sköld, inre befäl vid räddningstjänsten Syd, berättade om den stora insatsen.

– Passagerarna har själva lämnat tågvagnarna, det handlar om åtta stycken vagnar, och vår uppgift var att få bort samtliga från spåret så trafiken kunde återupptas så snart som möjligt, säger han.

Räddningstjänsten använde sig av drönare och spanade vid 19-tiden på kvällen av det aktuella området från luften.

"Varmt och bökigt"

Beisi Sundin är presstalesperson vid Trafikverket. Enligt henne är det förenat med livsfara att ge sig ut vid spåret.

– Om man kliver av ett tåg utanför en plattform finns det en risk att bli påkörd av ett annat tåg. Sen har vi ju en säkerhetsrisk i anläggningen: vi har en säkerhetszon på två meter utanför spårområdet som man inte får vara inom, säger hon.  

Beisi Sundin förstod resenärernas frustration, men påpekade att situationen hade blivit åtgärdad om passagerarna hade klarat av att stå ut en lite längre stund.

– Jag känner till att folk har lämnat tåget utan tillstånd och då blir det som nu, att vi stoppar trafiken. Jag förstår att det är väldigt varmt och bökigt, och jag vet inte hur länge tåget stod stilla. Men om de väntat några minuter till hade det varit löst. Nu drog det ut väldigt mycket på tiden. 

Räddningstjänsten rundade av sitt arbete på platsen vid 19.20 och tåget började sakta rulla in mot Hyllie.

Relaterade ämnen
Elvira Lagerström Dyrssen
Elvira Lagerström Dyrssen
Lars-Olof Strömberg
Lars-Olof Strömberg

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag