Här på Småland Airport tvingades flygplanet nödlanda på måndagseftermiddagen- Foto: Mats Samuelsson/Småland Airport
Här på Småland Airport tvingades flygplanet nödlanda på måndagseftermiddagen- Foto: Mats Samuelsson/Småland Airport

Mindre plan tvingades nödlanda på flygplats

Publicerad

Ett flygplan tvingades på måndagseftermiddagen nödlanda på Småland Airport i Växjö.

Piloten upplevde någon form av motorbortfall och slog larm till flygledningen.

Händelsen inträffade vid 16.30-tiden på måndagseftermiddagen. Planet var på väg söderut när piloten larmade.

– Det var ett mindre plan, typ Cessna. Över Växjö upplevde piloten någon form av motorstörningar och larmade tornet, säger Ulf Axelsson, vd på Småland Airport.

Ett stort räddningspådrag med flygplatsens egen räddningstjänst samt den kommunala räddningstjänsten skickade genast flera resurser. Samtliga enheter var på plats när planet gick ner på Småland Airport.

Planet taxade undan efter nödlandningen i Växjö

Landningen beskrivs som odramatisk.

– Det var en helt normal landning, allt gick bra. Ingen av de två personerna ombord är skadade, säger Ulf Axelsson.

Ulf Axelsson, vd på Småland AirportFoto: Linda Himsel

Efter nödlandningen taxade planet undan från landningsbanan.

Orsaken till motorstörningarna är inte kända.

– Planet måste förstås undersökas av tekniker som får utreda vad det var som hände, säger Ulf Axelsson.

Skolflygplan landade på nosen

Liknande incidenter på flygplatsen är ovanliga. Enligt Ulf Axelsson har något liknande inte skett på Småland Airport sedan han blev vd på flygplatsen för åtta år sedan.

– Däremot var det ett skolflygplan för något år sedan som fick problem vid landning. Planet studsade upp och ned för att slutligen stanna på nosen. Men även det gick bra och ingen kom till skada då heller, säger han.

Relaterade ämnen
Magnus Andersson
Magnus Andersson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag