Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Här kraschade planet – olycksområdet avspärrat

Ett flygplan har kraschat utanför Ronneby i Blekinge. Foto: LÄSARBILD
Flygbild över platsen där Jas Gripen-planet kraschade. Foto: FÖRSVARSMAKTEN/TT NYHETSBYRÅN
Räddningstjänsten uppmanar människor att inte bege sig till platsen. Foto: Peo Möller
Platsen där olyckan inträffade ligger cirka åtta kilometer norr om Ronneby.
Många poliser befinner sig på platsen, en del av dem iförda skyddsmask. Foto: Suzanne Wernersson/Linslusfoto
Foto: TT NYHETSBYRÅN
1 / 7

Ett Jas-plan har kraschat utanför Ronneby i Blekinge.

– Det rör sig om en fågelkollision. Piloten har skjutit ut sig och har klarat sig, säger Johan Lundgren presskommunikatören på Försvarsmakten.

Nu utsöndras hälsofarliga partiklar från det brinnande planet.

– Omfattningen av deras spridning kommer Försvarsmakten själv utreda, säger Kent Hoff, räddningsledare Östra Blekinges räddningstjänst.

SOS-larmet kom klockan 9.41. Ett flyghaveri hade då ägt rum utanför Möljeryd i Ronneby kommun, norr om flygplatsen i Kallinge. Flygledaren ska ha slagit larm om ”haveri med känd haveriplats”. 

Platsen där olyckan inträffade uppges ligga cirka åtta kilometer norr om Ronneby.

Piloten kunde snabbt kalla på hjälp och har förts till sjukhus, uppger Johan Lundgren presskommunikatör på Försvarsmakten, i Expressen TV. 

– Piloten vinkade till räddningshelikoptern, det verkar som han klarade sig, säger han.

Piloten sköt ut sig ur planet

Vid en presskonferens om flygkraschen uppger Försvarsmakten på förmiddagen att piloten förts till sjukhuset för kontroll men klarat sig utan skador.

Johan Lundgren, presskommunikatör vid Försvarsmakten bekräftar att piloten tvingats skjuta ut sig ur Jas-planet efter en fågelkollision. 

Piloten ska ha stött på ett sträck med stora fåglar och han uppger att han har träffat flera av fåglarna. 

– Han upplever att planet är svårmanövrerat och försöker svänga tillbaka för att landa. Men under svängen inser han att det inte går, och beslutar att skjuta ut sig. Planet landar cirka fem kilometer norr om flygplatsen, säger Lars Bergström, flottiljchef, på en presskonferens. 

– Jag träffade honom bara några minuter efter att det här hade hänt. Jag kramade om honom och pratade med honom, så jag senare kunde informera uppåt till högkvarteret, säger Adam Nelson, flygchef på F17.  

Dagens haveri inträffade efter en övningsflygning över Östersjön. Det finns mellan 25 och 30 likadana Jas-plan på flygflottiljen.

Vad kostar ett sådant här plan? 

– Kan inte riktigt svara på det, det är åtskilliga miljoner så klart. Det är en dyr pjäs, säger Adam Nelson. 

Går det att rädda? 

– Jag vet inte det heller. Vi tar till vara på alla delar, för att underlätta för utredningen. 

Räddningsledare Kent Hoff och militär i närheten av olycksplatsen. Foto: TT NYHETSBYRÅN
Polisens helikopter vid Möljneryd. Foto: TT NYHETSBYRÅN

Kan vara giftig rök 

Räddningstjänsten uppger vid presskonferensen att en skogsbrand utbrutit vid nedslagsplatsen som är belägen norr om Möljeryd i Kallinge.

Räddningstjänsten har begärt hjälp med vattenbombning från luften för att kunna släcka branden i den oländiga terrängen. Försvarsmaktens helikoptrar har anlänt till platsen vid 13-tiden. 

Vid en presskonferens på F17 säger Jörgen Persson, räddningsledare att branden är begränsad till ett litet område. 

– Det är en långsam brandspridning på plats, säger han och räknar med att räddningstjänsten kommer att vara på plats ytterligare några timmar framöver. 

Man befarar också att brandröken från Jas-planet kan vara giftig då planet är byggt med kompositmaterial.

Räddningstjänsten uppmanar därför människor att inte bege sig till platsen. I området finns en uppsamlingsplats där boende och oroliga personer kan ställa frågor. Räddningstjänsten uppmanar personer som eventuellt känner andningssvårigheter att söka sig till akutmottaggningen i Karlskrona. 

Vid 13-tiden har militära förband begett sig in i skogen. Enligt uppgift från platsen är deras uppgift att evakuera personer som befinner sig i skogen.

Många utryckningsfordon befinner sig på platsen. Foto: Suzanne Wernersson/Linslusfoto
Foto: Peo Möller
Militär och räddningstjänst. Foto: TT NYHETSBYRÅN

 

"Oerhört hälsovådliga partiklar"

Terrängen där planet har landat beskrivs som "oländig" och ligger placerad som i en trehörning mellan skog, hygge och plantering, beskriver räddningstjänsten.

– Ur min synvinkel innebär begreppet, för det här uppdraget, att det inte fanns några farbara vägar fram till platsen, säger Kent Hoff, räddningstjänstens räddningsledare på plats.

Räddningstjänsten bedömer att branden inte har spridit sig till närheten av några bebodda områden.

– Allt som har brunnit är i omedelbar anslutning till det havererade flygplanet. Det har inte dykt upp några "hotspots" utanför primärområdet.

Räddningstjänsten har inte kunnat komma i närheten av branden utan släckningen har fått skötas helt av en helikopter från Försvarsmakten.

– På grund av risken för oerhört hälsovådliga partiklar när kolfibrer, som ett sådant här plan är tillverkat av, brinner upp ville jag inte ha min personal i närheten av flygplanet eftersom jag värnar om deras hälsa och fortsatta leverne. Vi har fått beröm från militären att vi tog det beslutet, säger Kent Hoff.

En helikopter har kört med vattentunna 40 rundor fram och tillbaka och sammanlagt släppt 80 kubikmeter vatten över området, som beskrivs vara stort som en eller två villatomter.

– Vi har åkt runt på en sexhjulig motorcykel i terrängen för att kontrollera spridning men ingenstans kom  man i närheten av den här rökpelaren som avtog efter hand.

Bevakas dygnet runt av militär

Nu kommer militären spärra av området och bevaka det dygnet runt ett tag framöver.

– Den här röken är hälsovådlig som bara den och ingen människa ska vara där. Men det är ett militärt flygplan, vilket är ett skyddsobjekt. Militären övertar nu ansvaret för det skyddsobjekt som området nu innebär, säger Kent Hoff.

Vid 17-tiden berättar han att räddningstjänsten nu kommer lämna över uppdraget till militären men att de kommer vara i beredskap om branden utvecklar sig.

 – Just nu ryker det inte och syns inga öppna lågor men det är långsökt att anta att det är hundraprocentigt släckt. Om det till exempel börjar blåsa kraftigt ökar risken för att glöden flammar upp i stället för att självslockna. Vi och Försvarsmakten är beredda och vi kommer återta ett ansvar om det skulle blåsa upp.

Faran med partiklarna som nu finns i området kvarstår dock.

– Så länge området är blött så binder ju släckvattnet en mängd av de farliga partikarlarna. Efter hand som sol och vind torkar området kommer tätheten öka. Omfattningen av deras spridning kommer Försvarsmakten själv utreda. 

Passerade över Lennarts hustak

Lennart Petersson satt i sin trädgård och fikade när han såg ett Jasplan flyga lågt över huset, i riktning mot flygfältet.

– Det är svårt att uppskatta, men max 50 meter över huset. Det var knappt något motorljud. Fem till tio sekunder senare small det till ordentligt och en stor rökpelare gick rakt upp i luften. Jag ringde SOS direkt, säger Lennart Petersson.

Han fick intrycket att han var den första som ringde.

– Hon som svarade kände inte till det.

Lennart Petersson uppskattar att nedslagsplatsen är 500 meter från hans hem.

– Det kunde lika gärna ha landat på huset, säger han.

Han tror att piloten hade skjutit ut sig innan planet passerade ovanför hans hus.

– Jag såg ju planet hela tiden, men jag såg ingen skjuta ut sig. 

Vittne: "En rejäl smäll"

Expressen har talat med en boende i området. Han uppskattar att planet kraschade ungefär en kilometer norr om hans hem. 

– Det var en rejäl smäll. Det lät som ett kanonskott ungefär. 

– Det var mycket svart rök till en början, men nu har det lugnat sig. Jag kan inte se härifrån om det har tagit sig i skogen eller så. 

Inger Karlsson som bor någon kilometer från olycksplatsen var inte hemma när planet störtade.

– Vi kom körande från stan, och så såg vi röken, och brandbilarna, säger hon och fortsätter:

– Det är klart att man blir rädd, när man ser röken.

Ett annat vittne, en lantbrukare i området, berättar att hans djur blev skrämda av smällen från det kraschande Jas-planet.

– Det lät som en bomb och vi såg rökpelaren. Sedan kom korna hemspringande från skogen, de var rädda efter smällen.

 

 

Arkivbild på ett JAS 39 C Gripen som lyfter från flygflottiljen F17 i Kallinge. Foto: TT NYHETSBYRÅN

Ovanligt kollidera med fåglar 

Orsaken till olyckan var en fågelkollision.

Hans Kjäll är flygsäkerhetsexpert och säger att en kollision med fågel i dag är relativt ovanligt. 

– Det är naturligtvis väldigt olyckligt att det inträffar, men tack och lov är det relativt sällsynt att man kolliderar med fåglar. 

– Det är i start och landningsfasen som det finns risk, säger han i Expressen TV. 

Piloten sköt ut sig och enligt Hans Kjäll är det enda alternativet vid en sådan här situation. 

– Det är en så kallad raketstol. Det finns en spak som man drar i, så man skjuts ut i en rejäl hastighet. Sedan fälls fallskärmen ut och man landar säkert. 

Saab, som tillverkar Jas Gripen, vill i nuläget inte kommentera olyckan.

– Vi hänvisar till Försvarsmakten, säger Petter Larsson på Saab:s presstjänst till SVT Nyheter Öst.

 

Tidigare incidenter med JAS-Gripen

1989: Ett Gripenplan kraschar under en testflygning i Linköping.

 

1993: Ett Gripen-plan kraschar precis intill tiotusentals åskådare under Vattenfestivalen i centrala Stockholm.

 

1999: Ett Gripen-plan störtar i Vänern i samband med en luftstridsövning.

 

2005: Ett Gripen-plan störtar i Hanöbukten utanför Kristianstad.

 

2007: Ett Gripen-plan krashcar utanför Vidsel i Norrboten efter ett fel på ett utskjutningshandtag.

 

2014: Två Gripen-plan är bara bråkdelar av en sekund från att kollidera i luften vid en övning i Norrbotten. Enligt Statens haverikommission brast den ena pilotens utbildning.

 

2015: Ett Gripen-plan som hyrs av Ungern glider av landningsbanan på en flygbas i Tjeckien och totalförstörs. Samma år tvingas en ungersk pilot skjuta ut sig på landningsbanan efter en misslyckad landning.

 

2017: Ett thailändskt Gripen-plan störtade under en uppvisning. Piloten omkom.

 

Texten uppdateras.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!