Jonas, 84, oro efter Tui- kaoset: Vågar kanske inte

Ur arkivet: 5 saker att tänka på när du flyger.
Jonas Nilsson, 84, har bokat en resa till Gran Canaria.
Foto: PRIVAT
ARKIVBILD. Tui:s kundtjänst fungerar inte som den ska, berättar Jonas.
Foto: SHUTTERSTOCK

Jonas Nilsson, 84, har bokat en resa för 26 000 kronor till Gran Canaria tillsammans med sin fru Margareta.

Han är en av alla som försökt komma i kontakt med reseföretaget Tui för att ställa frågor om sin resa – utan framgång. 

Företaget har haft problem med ett hårt tryck på sin kundtjänst sedan samhället öppnat upp. 

– Jag blir tveksam när jag inte får tag på dem, säger Jonas. 

Resan bokades för två veckor sedan genom reseföretaget Tui. Destinationen är tänkt att bli ett fint hotell på Gran Canaria för 84-årige Jonas Nilsson och hans fru Margareta, 83. Semestern är tänkt som ett firande för parets diamantbröllop – 60 år som gifta tillsammans.

Eftersom Jonas och Margareta besökt hotellet tidigare ville Jonas ringa till Tui för att fråga om han kunde få lämna in ett önskemål om rum på hotellet. Han började ringa redan under fredagen i förra veckan.

– Det är inte riktigt all inklusive utan vi har halvpensionat. Jag betalade anmälningsavgiften under måndagen på runt 2 000 kronor. Sedan har jag ringt till Tui gång på gång men får inget svar, säger Jonas.

ARKIVBILD. Jonas och frun Margareta har tänkt fira sitt diamantbröllop på Gran Canaria.
Foto: SHUTTERSTOCK

”Ovanligt många som ringer”

Tidigare i oktober hade tiotusentals Tui-kunder fått sina resor av- eller ombokade. I samband med det hade samtliga kunder problem med att nå fram till kundtjänsten – som inte svarade.

När Kvällsposten testar att ringa Tui:s kundtjänst meddelar telefonsvararen att de inte kan ta emot samtalet.

Just nu är det ovanligt många som ringer till oss och vi kan tyvärr inte ta emot ert samtal för närvarande”.

Jonas har testat flera olika nummer – inklusive deras allmänna kundservicenummer. 

– Jag har ringt ett tiotal gånger. Jag vet inte hur jag känner, jag vill resa som sagt. Men jag vet inte om jag vågar, säger Jonas Nilsson. 

Adam Györki är kommunikatör på Tui i Sverige.
Foto: TT NYHETSBYRÅN

”Blir osäker”

Resan kostar sammanlagt 26 000 kronor och de resterande 24 000 kronorna ska betalas in under torsdagen den 21 oktober. Något Jonas nu är osäker på om han vill göra.

– Det var bara ett önskemål om rum. Sedan ville jag fråga om de visste något bra övernattningshotell i Göteborg. Men eftersom jag inte får kontakt med dem blir jag väldigt osäker, säger han.

Enligt Adam Györki, kommunikationschef på Tui, har reseföretaget märkt av ett hårt tryck av antalet samtal sedan återöppningen av samhället efter coronapandemin. 

– Vi är på en mer hanterbar nivå nu än vi var tidigare i oktober. Det är så att många hör av sig till oss just nu men vi har en maxgräns hur många vi har i telefonkö. Man kan nå oss genom Facebook Messenger, säger Adam Györki och fortsätter:

– Kommer man inte med i kön så kan man höra av sig oss till oss där. Annars kan man ringa in tidigt på morgonen innan kön fylls upp. 

Så får du vaccinpass inför semesterresan

Här är de tre stegen för vaccinbeviset • Inslag från juni 2021


MISSA INGA NYHETER FRÅN SYDSVERIGE – ladda ner Kvällspostens app!