Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Johan räddar lastbilarna – ända fram till slutmålet

Det händer nu att Johan Sturk bogserar de havererade ekipagen direkt till sina slutmål.Foto: Privat
E6 genom Skåne är en viktig transportled där det ofta inträffar olyckor.Foto: JOHAN NILSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
Johan Sturk bärgar ofta de tunga fordonen direkt till sina slutmål i corona-tider.Foto: Privat

För bilbärgaren Johan Sturk, 35, har jobbet definitivt förändrats efter coronavirusets utbrott.

Numera bärgar han inte bara de tunga lastbilarna till närmaste verkstad. Ofta sker transporten hela vägen fram till slutmålet.

– Det finns en annan stress än tidigare, att varorna omedelbart måste fram till det som anges på fraktsedeln, säger han.  

Johan Sturk har arbetat som bilbärgare för tunga fordon i flera år och har nordvästra Skåne som sitt ansvarsområde.

Där sker den tunga trafiken på både E4 och E6.

När lastbilarna får haverier och ställer sig utmed vägkanten är det bland annat till Johan Sturk åkerierna ringer.

De vanligaste incidenterna är klassiska motorfel – både elektroniska och mekaniska.

Den akuta hjälpen ute på vägbanan brukar ta allt från 20 minuter till en timme. Ofta är det ett arbete som sker alldeles i närheten av den intensiva trafiken.

Nytt fokus

I vanliga fall sker sedan hjälpen med att Johan Sturk bogserar de havererade ekipagen till närmaste godkända verkstad.

Men efter coronautbrottet har arbetet delvis förändrats. Uppgifterna bekräftas av SOS International, en av Nordens ledande assistansorganisationer.

– Det råder en annan stress än tidigare. I många fall kräver åkerier och beställare att det som finns på flaket omedelbart måste vidare till sitt slutmål. Det märks att godset måste fram snabbt.

I Johan Sturks fall har det inneburit att de havererade fordonen bärgats hela vägen till sitt slutmål.

– Jag har kört bilar till både Jönköping och Göteborg. Det tar förstås betydlugt längre tid än en vanlig transport eftersom man bara får köra i begränsad hastighet. Jag har kolleger som varit ända uppe i Stockholm på samma sätt.

Men i jämförelse med tiden det skulle ta att byta dragbil eller till och med tvingas till omlastning är ofta flera timmar vunna.

Mest livsmedel

– På lastbilarna är det sällan styckegods som TV-apparater och liknande numera. I stället verkar det mest vara livsmedelstransporter till de stora matkedjorna, säger Johan Sturk.

På samma sätt uppstår akuta lägen när transporter med vårdmateriel fastnar längs vägen och behöver omedelbar assistans.

– Med tanke på smittoläget följer vi fastställda rutiner. Det är mycket handsprit och handskar som gäller. Dessutom försöker vi ha så lite kontakt som möjligt med de nödställda förarna. De får bland annat lossa handbromsen själva, säger han.