Jättefakturan drabbar Åke, 75: ”Det är frustrerande”

Foto: Privat
Foto: Privat

Ystadsbon Åke Lantz, 75, krävdes på nästan 3 000 kronor för ett påstått utlandssamtal i fyra timmar till Tunisien. 

Själv menar han att han är utsatt för bedrägeri.

– Det är väldigt frustrerande att ha hamnat i detta och att man inte får gehör från sin operatör, säger han.

Åke Lantz, 75, fick en chock när han mottog sin telefonräkning för juni från Tele2. På fakturan stod att han skulle betala 2 903 kronor – för ett fyra timmar långt utlandssamtal till Tunisien.

– Samtalet påstås ha börjat 14.49 och pågått i fyra timmar. Men jag satt och spelade kort med min sambo och hennes bror hela eftermiddagen, berättar han. 

I stället måste någon, enligt Åke Lantz, ha tagit in sig bakvägen och registrerat telefonsamtalet, trots att det aldrig har ägt rum.

– Hur det har skett har jag ingen aning om. Jag har en vanlig så kallad pensionärstelefon från Doro, säger han. 

Svagt stöd från operatören

Teleoperatören vill enligt Åke Lantz inte kännas vid att samtalshistoriken kan ha hackats – och det är han mycket besviken på.

– Jag har varit abonnent hos Tele2 i över 30 år och att man framhärdar att jag haft detta telefonsamtal trots att man ser på min mobil att jag inte har det, tycker jag är fruktansvärt. 

Åke Lantz är fast besluten att inte betala och har nu polisanmält händelsen.

– Det är väldigt frustrerande att ha hamnat i detta och att man inte får gehör från sin operatör. Man blir omkopplad och får inte tala med någon ansvarig, säger han.

Tele2 gick nyligen med på en kompromiss – att Åke Lantz betalar halva kostnaden.

– Varför i hela friden skulle jag betala halva kostnaden för samtal jag inte har ringt? Det är jättemycket pengar för mig som pensionär, säger han.

”Så långt vi kan gå”

Efter att Ystads allehanda skrev om händelsen har flera hört av sig till Åke Lantz med liknande händelser. 

– Det är många som har haft oklarheter med Telia, men där har man medgett kostnaderna så att det inte har drabbat abonnenterna, säger han. 

Joel Ibson är kommunikationsansvarig på Tele2. 

– Vi ser i våra loggar att Åke har ringt Tunisien och att samtalet skett från hans telefon. Han har en enklare mobiltelefon som loggar 60 samtal i samtalshistoriken, vilket kan vara orsaken till att det inte syns från hans telefon, säger han.

Joel Ibson menar att Tele2 aktivt jobbar för att för att förhindra bedrägeri, men att man som privatperson har ett ansvar att värna sin integritet och att vara försiktig. 

– Vi gör bedömningar från fall till fall och att ta halva fakturan när vi ser att samtalet faktiskt har skett är så långt vi kan gå i detta fallet, säger han.

FLER NYHETER: Barn har fått tegelvägg över sig

MISSA INGA NYHETER FRÅN SYDSVERIGE – ladda ner Kvällspostens app!