Foto: Läsarbild
 Foto: Läsarbild

"Jag har aldrig sett något liknande"

Publicerad

Det började som en enkel påkörning i det hala väglaget.

Men inom loppet av någon minut brann båda stadsbussarna explosionsartat.

- Jag skrek till de andra att vi måste ut, säger passageraren Sune Bengtsson, 75.

Det var troligen snöfallet och det hala väglaget som var upphovet till den dramatiska bussbranden på Bärnstensgatan i Helsingborg i går.

De båda stadsbussarna stod efteråt kvar på platsen som två fullständigt utbrända bussvrak.

- Det här gör att man funderar en extra gång på att åka buss, säger ögonvittnet Alek Kowalski som filmade branden från sin balkong.

Hur bussarna kunde börja brinna likt en brandbomb ska nu utredas av bussföretaget Arriva, som trafikerar den aktuella linjen.

Båda bussarna drevs av miljövänlig biogas och hade av säkerhetsskäl sina tankar placerade på taket. Från tanken går ledningar till både motor och påfyllningsrör.

Den kvinnliga chauffören i den påkörande bussen var ensam i sitt fordon och har berättat att hon inte kunde stanna på grund av en isfläck. Bussen gled sakta in i den framförvarande bussen som skulle ha lämnat ändhållplatsen någon minut senare.

- Men braket lät ändå som när man tömmer en container, beskriver Alek Kowalski.

Sune Bengtsson, 75, hade precis tagit plats i den främre bussen för att åka till tandläkaren. Ombord fanns även två unga kvinnor med barnvagnar samt chauffören.

- Det kändes som en enkel knuff bakifrån. Men det dröjde bara sekunder innan allt brann. Jag skrek till de andra ombord att vi måste ut, berättar Sune Bengtsson för Kvällsposten.

"Explosionsartad"

- Vi hann precis sätta oss i säkerhet innan allt stod i ljusan låga. Det var en explosionsartad brand med lågor på tio meter.

Enligt räddningsledaren Glenn Borgkvist var båda bussarna övertända efter bara några minuter. En intilliggande värmestuga för chaufförerna skadades också.

- Det var ett mycket snabbt brandförlopp, jag har aldrig sett något liknande, säger han.

Busstaket med alla gasbehållarna störtade ner i bussen. Gasen kan bli till en livsfara om den utsätts för tryck och hög värme.

Sune Bengtsson såg aldrig var chauffören tog vägen. Däremot iakttog han hur kvinnorna med barnvagnarna skyndade bort för att undvika den svarta röken.

"Obehaglig upplevelse"

- Det var en obehaglig upplevelse. Man vågar inte tänka på vad som kunde hänt om bussen varit full med passagerare.

Från bussföretaget Arriva ser man allvarligt på det inträffade. Händelsen ska nu utredas gemensamt av räddningstjänsten, bussbolaget, Skånetrafiken och busstillverkaren.

Risk för panik

- Det är första gången vi har en brand med gasbussar på det här sättet. Både vi och tillverkarna är intresserade att få reda på orsaken, säger Arrivas pressansvarige Tobias Lingneman.

Enligt Tobias Lingneman pekar mycket på att branden startat i motorn på den påkörda bussen, av märket MAN. Han tror också att någon form av gasläcka skett som sedan orsakat det dramatiska förloppet. Påfyllningsröret till gasen sitter i fronten på Volvo-bussen.

- Vi har reagerat på bilderna och är glada att ingen fanns satt i kvar i bussarna, säger Tobias Lingneman.

Vad hade hänt om de båda bussarna hade varit fullsatta?

- Då hade det säkert uppstått panik.

Lars-Olof Strömberg
Lars-Olof Strömberg

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag