När den nya lagen (2020:526) om tillfälliga smittskyddsåtgärder på serveringsställen trädde i kraft den 1 juli fick kommunerna större befogenheter och mer ansvar att kontrollera serveringar.
På turistparadiset Österlen har anmälningarna strömmat in till Ystad-Österlenregionens miljöförbund.
– Vi hade fått in sju nya anmälningar i morse och sedan 1 juli har vi fått in 40 stycken, berättar Carina Barthel, miljöchef hos Ystad-Österlenregionens miljöförbund.
Ännu har ingen servering fått stänga på Österlen men det kan absolut bli så framöver. Ett kafé i Tomelilla klarade inte en tillsyn som Carina själv var ute och gjorde under måndagsmorgonen men verksamheten får en chans till.
– Det räcker inte med 75 centimeter mellan borden. Det är kanske bättre att serveringar får stänga under en tid då, påpekar hon.
– Samtidigt är jag kluven, det är besökare som flyttar stolar och bord för att de inte vill sitta i solen och så vidare. Jag vill ändå berömma verksamheter för hur de försöker och tar det på allvar.
Alla har stort ansvar
Under våren har det flera gånger rapporterats om en ilska och oro för ökad smittspridning i och med turismen från ortsbefolkningarna i de skånska sommarpärlorna.
Carina Barthel vill dock inte skuldbelägga någon enskild grupp.
– Det har kommit till oss också att det är turister som tar för sig men jag ska inte säga att det är så. Alla har stort ansvar i dessa tider. Jag vill att alla oavsett varifrån man kommer visar respekt.
I dagsläget tycker hon inte att folk visar respekt för pandemin.
– Folk visar jättedålig respekt, helt ärligt. När det kommer en regnskur rusar alla in och står på varandra trots vakter. Jag kan tycka synd om verksamheterna.
– Corona försvinner inte under regnskurar.
Lag (2020:526) om tillfälliga smittskyddsåtgärder på serveringsställen
Den som driver ett serveringsställe ansvarar för att
1. serveringsställets lokaler och tillhörande områden utomhus som besökare har tillträde till är utformade så att trängsel undviks och att besökare kan hålla ett från smittskyddssynpunkt säkert avstånd från varandra,
2. verksamheten i övrigt organiseras så att smittspridning bland besökare så långt som möjligt förhindras, och
3. det finns rutiner för hur smittspridning bland besökare kan förhindras.