Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Ikeas kamp – mot de nordiska uppstickarna

Ikeas varuhus i Malmö.
Foto: LUDVIG THUNMAN / BILDBYRÅN
Samtliga 20 svenska Ikea-varuhus har lyft försäljningen under det senaste året.
Foto: Jeppe Gustafsson/TT
Ingvar Kamprad gick bort i januari 2018, men Ikea behåller sitt grepp om den svenska möbelmarknaden.
Foto: TT NYHETSBYRÅN

Ikea är den stora dominanten inom svensk möbelhandel. Men konkurrenterna lurar i vassen – och satsar på olika sätt för att utmana Ingvar Kamprads livsverk. 

Lyxig design, madrasser till lågpris, danska trender – aktörer attackerar från olika håll. 

Ikea svarar med stora satsningar på e-handel, leasing av möbler – och mindre butiker inne i stadskärnor. 

– Vi har fortfarande behov av att möta kunderna fysiskt, säger Sverigechefen Lena Herder. 

”På längre sikt har jag en dröm om att vi kan skapa något som liknar ett mini-Ikea.” 

Orden kommer från Jysk-grundaren Lars Larsen i en intervju med Berlingske och har blivit en måttstock för den danska möbeljätten. 

Det är jakten på Ikea som driver många av konkurrenterna framåt. 

För även om Ikeas dominans är stor, är möbelmarknaden i Sverige ännu större och det finns många som vill ta en del av kakan.

Jysk satsar på prisvärda madrasser, kuddar, täcken och annan inredning.

Ilva inriktar sig på prisvärd skandinavisk design i stora volymer.

Svensson i Lammhult konkurrerar med exklusiva möbler från kända designers.

Mio har sedan länge strävat efter att bli marknadsledande i Sverige när det kommer till inredning, och är därmed Ikeas kanske största konkurrent på hemmaplan.

Lena Herder, Sverigechef för Ikea, i köksbutiken i centrala Stockholm.
Foto: STINA STJERNKVIST/TT
Lena Herder tackar den anställda för framgången i Sverige det senaste året.
Foto: STINA STJERNKVIST/TT

Ökat marknadsandelarna

Men just nu sitter Ikea lugnt på tronen. 

Det senaste året har svenskarna fyllt på sina hem med fler möbler och inredningsdetaljer från Ikea.

– Vi har ökat våra marknadsandelar för första gången på ganska länge, säger Sverigechefen Lena Herder till TT. 

Samtliga 20 svenska varuhus har lyft försäljningen, ungefär lika mycket över hela landet. Inga spår av butiksdöd, hos Ikea alltså, om man ska tro Ikeachefen.

– Vi har fortfarande behov av att möta kunderna fysiskt, säger Herder.

Enligt Lena Herder ligger medarbetarna bakom framgångarna. 

– Ikea Sveriges fina försäljning under det gångna året är tack vare dem och deras ihärdiga vilja och drivkraft till att skapa en så bra köpupplevelse som möjligt för våra kunder, säger hon i en kommentar.

Så mycket säljer Ikea för i Sverige

Ikeas Sverigeförsäljning steg med sex procent till 17,8 miljarder kronor.

Siffrorna avser perioden september 2018–augusti 2019. Förändringen jämfört med året före.

Källa: TT

Ikea säljer andras produkter?

Men även inom Ikea är det stora förändringar på gång. Allt för att möta konkurrensen från uppstickarna. Det avslöjade Torbjörn Lööf, vd för Ikea i en intervju med Financial Times tidigare i år. 

Ett alternativ för framtiden är faktiskt att Ikea drar i gång en e-handelsplattform som även inkluderar produkter från konkurrenter. 

– Jag tror det finns otroliga möjligheter. Titta på Zalando, de är en sorts plattform för kläder och mode. Jag tycker det är ett väldigt intressant område att utforska. 

Ikea är, enligt Torbjörn Lööf, inte ännu i några samtal med konkurrenter om att samarbeta men han ser det inte som omöjligt att Ikea skapar en plattform i framtiden.

– Man tycker om att kunna kontrollera sitt eget öde och om du har storleken är det möjligt. Jag tror att vi under de kommande fem, tio åren kommer få se det utvecklas. 

Så här såg det ut när Ikea-butiken i centrala Paris öppnade i maj.
Foto: STELLA PICTURES

Butiker i stadskärnor 

Andra förändringar som Ikea testar är leasing av möbler och öppning av stadsbutiker, som till exempel i Stockholm City där det finns en köksbutik på Regeringsgatan. 

– Det här är ytterligare ett sätt för oss att komma närmare våra kunder i deras vardag. Vill öka möjligheten att besöka oss och vi vill därför etablera oss i city med stark närhet till kollektivtrafik, där människor rör sig och arbetar, sa Håkan Svedman, dåvarande landscefen för Ikea Sverige, när butiken öppnade 2017.

I centrala Paris har Ikea öppnat en mindre butik på Boulevard de la Madeleine, samma sak i New York, på Tredje Avenyn på Upper East Side. 

I Paris-butiken finns 1500 utvalda artiklar till försäljning, resten går att beställa. New York-butiken är bara till för inspiration, här ska kunderna kunna känna på varor och material för att sedan beställa och få varorna hemskickade. 

I en intervju med Dagens Industri säger finanschef Juvencio Maeztu att Ikea inte kommer kunna förlägga den stora blåa lådan inne i städerna. 

– Men om du lägger till alla de digitala lösningarna kommer kunden kunna ta del av hela sortimentet även i stadskärnorna. 

HÄR UPPSTICKARNA SOM KONKURRERAR MED IKEA I SVERIGE

Jysk-grundaren Lars Larsen gick bort tidigare i år.
Foto: TT NYHETSBYRÅN

JYSK

Lars Larsen grundade företaget, som först hade namnet Jysk Sengetøjslager, 1979 och det säljer än i dag madrasser, täcken, kuddar, möbler och inredning. Den första butiken öppnade 2 april 1979 i Århus och ligger fortfarande kvar på samma adress.

Historien om Jysk är också historien om en self made-man som under 40 års tid lyckades bygga upp en stor koncern med sammanlagt 2 800 butiker och 23 000 medarbetare i 52 länder.

Företagets samlade omsättning var vid senaste räkenskapsåret 29,9 miljarder danska kronor, cirka 42 miljarder svenska kronor. Även i Sverige finns företaget representerat med ett 141 butiker. 

Jysk har vid åtskilliga tillfällen hyllats för sin generösa personalpolitik. De anställda får generösa bonusar och är ofta lediga dagen efter personalfester.

Lars Larsen gick bort i somras. Han var sjuk i cancer och blev 71 år gammal. Nu tar sonen Jacob Brunsberg över företaget. 

Ilvas vd Rami Jensen framför ett av varuhusen i Danmark.
Foto: Mikael Bo / Ilva

ILVA

1961 slog Jørgen Linde upp dörrarna till sin första möbelbutik i danska Vanløse. Från början hette butiken J.L. Møbler men 1977 byttes namnet till Ilva. Bakgrunden till namnet är initialerna på Jørgen Lindes fru Inger Linde och de två första bokstäverna i ordet varuhus. Ilva alltså. 

Jørgen Lindes vision var ”att sälja möbler som inte liknade alla andra i en överraskande god kvalitet i förhållande till priset” och Ilva blev snabbt känt för sin lite udda danska design och framför allt sina soffor som Jørgen Linde ville sälja i färger som kunderna aldrig sett förut. 

Ilva såldes under början av 2000-talet till brittiska Advent, efter det har företaget även haft isländska ägare men nu är det åter danska ägare. Det finns 42 Ilva-varuhus, ett av dem ligger i Sverige i köpstaden Svågertorp i Malmö. 

1 november gick Ilva ut med att deras omsättning under det senaste året hade minskat med sex procent. 

– Vi ska under det kommande räkenskapsåret förbättra vissa saker, säger Ilvas vd Rami Jensen till Finans.dk

Svensson i Lammhults butik i Mood-gallerian i Stockholm.
Foto: Maria Rosenlöf

SVENSSON I LAMMHULT

För över hundra år sedan startade Erik Svensson ett snickeri utanför Lammhult. Han var en skicklig möbelsnickare som bland annat ställde ut möbler på Baltiska utställningen i Malmö 1914. 

Snickeriet gick väldigt bra och expanderade flera gånger. 1960 tog Eriks son Sven Svensson över och framgångarna fortsatte. Sven satsade på att köpa in designmöbler från hela Europa och företaget, som vid den här tiden hette Svenssons Möbler, skaffade sig stilmedvetna kunder i Stockholm. 

1990 köpte entrepenören Johan Sjöberg företaget. Han valde att koncentrera verksamheten till försäljning, det var alltså slut med egen tillverkning. Han bytte också namn till det nuvarande Svensson i Lammhult. 

I dag ägs Svenssons i Lammhult av styrelse och medarbetare, flera butiker har öppnats på flera platser i Sverige och stora satsningar har gjort på e-handel. 

Det finns 70 stycken Mio-butiker i Sverige.
Foto: PRIVAT

MIO

1962 samlades ett antal möbelhandlare från Sydsverige och Stockholmsområdet. De gick ihop och startade Mio. Syftet var framför allt att pressa inköpspriser med hjälp av större volymer. Namnet Mio är en förkortning av ”Möbelhandelns Inköpsorganisation”.

Mio har en affärsmodell som bygger på franchisekoncept och ägs av handlarna. Det finns 70 Mio-butiker i Sverige och en på Åland. 

Mio var i blåsväder tidigare i år då tre Mio-anställda spelade in en film där de anställda imiterade kunder med invandrarbakgrund. I filmen står två anställda vid kassan och låtsas vara kund respektive kassör och pratar med kraftig brytning om kundfrågor, som att bli medlem eller att få rabatt på en vara. Båda är utklädda, och personen bakom kassan har en rutig röd sjal över huvudet. 

Filmen, som fick stor spridning och erhöll mycket kritik, ledde till att de tre anställda stängdes av samtidigt som Mio initierade en intern utredning.

Ladda ner KvP:s nyhetsapp.

MISSA INGA NYHETER FRÅN SYDSVERIGE – ladda ner Kvällspostens app!