Ica Maxi i Kalmar drogs in i en bluff med en ID-kapare som handlade matvaror för över 20 000 kronor. Foto: / ICA PRESSBILD
Ica Maxi i Kalmar drogs in i en bluff med en ID-kapare som handlade matvaror för över 20 000 kronor. Foto: / ICA PRESSBILD

Ica Maxi-bedragare handlade för 20 000

Publicerad

ID-kaparen stal mannens namn och beställde varor på Ica Maxi för tusentals kronor.

Först när den kapade mannen ifrågasatte räkningarna upptäcktes jättebluffen.

Då hade bedragaren handlat för över 20 000 kronor.

Livsmedelsbedrägeriet upptäcktes när mannen fick en faktura på några tusen kronor för matinköp på Ica Maxi i Kalmar, skriver Barometern.

Mannen visste att han inte handlat där och ringde upp betalbolaget Klarna som tillhandahåller betalningslösningar.

Under samtalet kom den stora förvåningen – i hans namn låg ytterligare en faktura, som var betydligt högre än den första: någon hade handlat matvaror för 20 000 kronor mot faktura utställd på honom.

– Jag tänkte vem kan beställa så mycket mat och hur kan man vara så dum och använda någon annans adress att leverera ut maten till. Och hur kan Ica Maxi gå med på det, säger mannen till Barometern.

 

LÄS MER: Tjuvarna borrade sig in genom taket på Ica 

 

Ica Maxi tog inte kontakt

Beställningen var gjord flera veckor tidigare men matjätten har inte varit i kontakt med honom om ordern eller levererat maten heller.

Enligt mannen har ID-kaparen använt hans namn i kontakten med Ica Maxi och det har varit nog för att beställningen ska gå igenom. Men någon kreditupplysning har inte gjorts.

Mannen är förvånad över att Ica Maxi inte reagerade på den stora beställningen eller tog kontakt med honom.

Ica-handlaren säger i en kommentar till Barometern att företaget dels har varit i kontakt med med den drabbade mannen så fort de fick kännedom om den misstänkta bluffen, dels har säkerställt att han inte ska drabbas ekonomiskt.

Dessutom har Ica Maxi i Kalmar tagit kontakt med Icas säkerhetsavdelning centralt samt sett över sina egna rutiner.

Relaterade ämnen
Magnus Andersson
Magnus Andersson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag