Lars Roslund är förbannad över vad som hänt men hoppas främst att få tillbaka butikens älskade maskot. Foto: PrivatLars Roslund är förbannad över vad som hänt men hoppas främst att få tillbaka butikens älskade maskot. Foto: Privat
Lars Roslund är förbannad över vad som hänt men hoppas främst att få tillbaka butikens älskade maskot. Foto: Privat
För bara några dagar sedan uppdaterade butiken med en hälsning från tomten som just "vaknat" för säsongen. Foto: PrivatFör bara några dagar sedan uppdaterade butiken med en hälsning från tomten som just "vaknat" för säsongen. Foto: Privat
För bara några dagar sedan uppdaterade butiken med en hälsning från tomten som just "vaknat" för säsongen. Foto: Privat
"Det är ju inget pengavärde i honom men ett symbolvärde för oss", säger Lars Roslund. Foto: Privat"Det är ju inget pengavärde i honom men ett symbolvärde för oss", säger Lars Roslund. Foto: Privat
"Det är ju inget pengavärde i honom men ett symbolvärde för oss", säger Lars Roslund. Foto: Privat

Ica-butikens ultimatum till fräcka tomtetjuven

Publicerad

Under flera år har kunder mötts av en grann tomte när de kliver in på Ica-butiken i Staffanstorp. Nu är den älskade figuren borta – under helgen blev han stulen.

Butiken har gått ut med en vädjan om att få honom tillbaka.

– Han är ju som en i personalen i och med att vi haft honom så många år, säger Ica-handlaren Lars Roslund. 

Sedan sex år tillbaka har en Ica Supermarket i Staffanstorp julpyntat med en tomte som står under julgranen i foajén. Utöver att vara en dekoration har tomten dessutom blivit en symbol för butiken och på deras Facebooksida har fans kunnat följa tomtens upptåg.

Bland annat finns en bild av tomten i klädd solglasögon, den är från slutet på förra vintern när tomten meddelade att det var dags för honom och julbocken att bege sig till Mallorca tills nästa jul.

Fick bara några dagar 

Till den första december i år intog tomten återigen sin plats i butikens entré men när personalen kom till jobbet under måndagen var han borta.

– I morse upptäckte jag att han inte stod där och jag blev förbannad, det är ju inget pengavärde i honom, säger Lars Roslund.

LÄS OCKSÅ: Tjuvar slår till på någon sekund mitt i julhandeln

Han berättar att tomten är  väldigt populär på Facebook men han kan inte förstå varför någon velat stjäla honom.

– Antagligen är det på ren jävelskap, jag kan inte komma på något annat, säger Lars Roslund.

Facebookföljare har kunnat följa tomtens upptåg. Bland annat förra vintern när han efter säsongen meddelade att han skulle bege sig till Mallorca.Foto: Privat

Ger tjuven en chans

Foajén är väl övervakad och Ica-handlaren är säker på att tjuven har blivit fångad på film. Han har dock bestämt sig för att ge tomtetjuven en chans innan han polisanmäler.

På Ica-butikens Facebook skrev han ett inlägg med ett erbjudande till tjuven:

"Till dig som har stulit tomten under granen i foajen: Du finns på övervakningsfilm och du kommer att polisanmälas om du inte lämnar tillbaka honom i idag!"

– Det går bra att säga att man hittat den. Kommer den tillbaka kommer vi inte göra något mot personen som tagit den, säger Lars Roslund.

https://www.facebook.com/ICA.Supermarket/posts/1506333112747313

Han har stor förhoppning om att tomten ska komma tillbaka igen och säger att han blivit en viktig del av butiken.

– Det är ju ett symbolvärde det här för oss. Det låter kanske lite tramsigt men han är ju som en i personalen i och med att vi haft honom så många år. 

Relaterade ämnen
Maja Strömberg
Maja Strömberg

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag