Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Ica-butik i blåsväder – efter bröstskämt

Ica-butikens "bröstinlägg" som fick utstå en del kritik Se flera reaktioner i bildspelet.
Här är det kritiserade "bröstinlägget".
Butiken raderade senare bilden, men kommentarerna fortsatte att komma in. Ica-butiken gav sin egen syn på saken i kommentarsfältet.
En som reagerade var Paula Mellberg: "En del kommentarer raderades då de var rätt grova och det blev många attacker mot mig personligen fast jag tar det med ro", säger hon.

Ica-butikens bild – en bild på nyinkomna meloner, med texten "schysta meloner!" – gick inte hem hos alla.

Sexitisk, menade kritiker.

Och efter kritiken valde butiken att ta bort bilden från Facebook.

– Kritiken blir lite fånig tycker jag personligen, säger Johan Herdeby, butiks- och marknadschef på Ica Maxi i Växjö.

I samband starten av årets melonförsäljning bestämde sig Ica Maxi i Växjö för att lägga ut en passande bild på Facebook.

"Tjejerna på fruktavdelningen har schysta meloner!" löd texten tillhörande en bild på en fruktdisk full med olika melonsorter.

Men den förmodade ordvitsen gick inte hem hos alla.

Nej, efter en stund dök kritiska kommentarer upp och flera menade att bilden är förtryckande.

"Hade varit intressant med vidare förklaring om hur ni tänkte (eller inte tänkte)", skrev en person bland annat.

En annan som reagerade var Paula Mellberg, 24, från Stockholm.

"Det här var riktigt vidrigt!" Sparka det sexistiska svin som tyckte hen var fyndig!" skrev hon i bildens kommentarsfält.

– Jag upplevde bilden som väldigt obehaglig och stötande, säger hon.

Köper inte förklaringen

Johan Herdeby är butikschef på Ica Maxi i Växjö och förklarar att "schysta meloner" inte alls anspelar på kvinnobröst.

Man tänkte inte ens tanken, menar han, utan bilden ska anspela på kampanjen och sortimentet "Schysta varor" som Ica tagit fram, även om de aktuella melonerna inte ingår i det sortimentet.

– Ordvitsen i sig kan jag tycka är lustig. Det har inget med trakasserier att göra. Det är en bild på en melondisk, jag ser inte vad som är förtryckande. Inte när det är tjejerna själva som har valt att lägga upp det.

Paula gick en hård fajt på Ica-butikens Facebooksida.

Paula Mellberg var och är fortfarande kritisk, och hon köper inte butikens förklaring.

– Den var väldigt lam, knappt värd som förklaring. Visst kan det vara så som de säger men jag kan inte sluta tänka på incidenten i personalrummet när man drar ett brunettskämt, alla hejar på och sedan vänder man sig till den enda kollegan med brunt hår och frågar "blev du stött nu?" säger hon.

"Jag blir så trött"

Butiken valde senare att plocka bort bilden.

– Vi lyssnade på kritiken och valde att ta bort den. Jag tänkte att det skulle bli en positiv "snackis" men det blev det ju inte. Kritiken blir lite fånig tycker jag personligen, säger Johan Herdeby

Tonen i kommentarsfältet blev snabbt hård mot personer som framförde kritik.

– En del kommentarer raderades då de var rätt grova och det blev många attacker mot mig personligen fast jag tar det med ro. Jag är inte alls förvånad över hur det eskalerade i kommentarsfältet över huvud taget. Att man står upp mot vardagssexism och blir stämplad som "bråkig" är så oerhört tråkigt men vanligt. Jag har fått nog av skämt på andras bekostnad! Varför ska man sexualisera kvinnorn hela tiden? Jag blir så trött, säger Paula Mellberg.

 

En Ica-butik i Kista utanför Stockholm fick motsatt effekt när de lanserade en succékampanj för att sälja fler kondomer. Och försäljningen ökade – med 2 600 procent.

Läs om varför här!

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!