Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

I Malmös hamn är spåren extra kalla

Hela baksidan av den enorma byggnaden är ett kollage av kvadrater och rektanglar. Foto samtliga bilder: CALLE BERGENDORF
Det stora kompressorrummet var hjärtat i kylanläggningen. Här fanns alla rör som fördelade kylan i nödvändig kvantitet för att uppnå stipulerad kyltemperatur - åtta grader, eller industrifrystemperatur - minus 24 grader.
Nu står kompressorerna stilla men en gång i tiden var bullernivån öronbedövande.
De långa korridorerna kantas av kylrum och enstaka transporthissar för den tunga lasten.
Kvar i taket hänger de skenor där djurkroppar gled vidare för styckning i nästa kammare. Notera den lilla plåtluckan ovanför dörrarna, denna hängde och gav med sig när en krok med en kropp rullade vidare på sin färd.
Luftintag till ventilation och kylning av de varma delarna av maskinparken.
Det gick åt en del elektricitet för att hålla Cold Stores kallt.
Uppe på taket står den stabila konstruktionen kvar. Den skulle inte bara bära en kanon – utan klara av rekylen också.
Än syns texten Cold Stores på eternitfasaden, något som tyder på viss kvalitet. Och för att vara 70 år gammal är hela byggnaden i förvånansvärt gott skick - med tanke på den omgivande vindpinade och havsnära miljön.
1 / 10

På taket fanns ett fundament för att bära den luftvärnspjäs som skulle skydda Malmös hamninlopp i krigstider. Och i husets innandöme fanns det som skulle skydda Malmöborna från hunger i kristider.

När Cold Stores stod färdigt, mitt under brinnande andra världskrig, var det Skandinaviens största kyl- och fryshus.

Urbanisering, industrialisering och kylskåpens välsignelse:

När den industriella revolutionen i Sverige tog fart i mitten av 1800-talet rusade urbaniseringen i taket.

Men alla de som flyttade in till städerna behövde mat. Och i takt med att livsmedel flödade in i städerna ökade kraven på att kunna lagra denna i kall miljö.

1922 uppfanns det moderna kylskåpet, och tekniken revolutionerade naturligtvis livsmedelsindustrin.

Nu kunde livsmedel snart transporteras från producent till konsument i en sluten kylkedja.

I de stora knutpunkterna, som Malmö, växte behovet av stora lagerhus med kapacitet att förvara livsmedel kallt i denna transportkedja.

Källa: www.tilltradeforbjudet.se

Tanken var enkel: Södra Sveriges största stad, med sin stora hamn, behövde ett kylhus. Om man dessutom kunde förlägga livsmedelsprocessandet och förädling av de djurkroppar som skeppades in kunde man slå två flugor i en smäll.

Mellan 1943 och 1944 uppförde Sydsvenska Kylhus AB, sedermera Cold Stores, det enorma kylhuset på Knivgatan i Malmös hamn. I kylkomplexet tog man emot, styckade, packade och förvarade allt inom charkuteri innan det var dags för vidare transport mot konsumenternas tallrikar. Köttet kom med kylbåtar från utländska uppfödare, eller med lastbil från svenska gårdar. Malmö var ett köttnav.

Stadig betong

Och på grund av sin placering i hamnens inlopp kröntes byggnaden av ett stadigt betongfundament. Här, på den toppmoderna byggnadens tak, skulle en luftvärnskanon placeras för att skydda hamnen utifall det kalla kriget som rasade utanför fryshuset eskalerade till väpnad konflikt.

Men hur modern och effektiv byggnaden än var finns det få tekniska landvinningar som står emot tidens tand. Cold Stores isolering, som bestod av lager på lager med tjärad wellpapp bakom en eternitklädd fasad, blev snabbt föråldrad.

Men värre var kanske byggnadens kylteknik. Cold Stores kylanläggning hade ammoniak som kylmedium, en teknik som inte kunde mäta sig med de moderna kylprocesser som utvecklades under decennierna. Än värre var att ammoniak är fruktansvärt giftigt.

– Det sades att den ammoniak som användes i kylaggregaten kunde ta död på Malmö 120 gånger om, säger fotograf Calle Bergendorf.

Inte längre farligt

I dag är byggnadens kylelement tömda och ofarliga. Men det är inte det enda som är tömt – maskinrummen, packhallarna och kontorssalarna står också tomma.

Fast den köttrelaterade verksamheten höll ut ett tag. Till den sista verksamheten som pågick i byggnaden hörde en liten affär på byggnadens ena hörn där småsugna Malmöbor och långväga resenärer både kunde fylla matkassen med kött och stilla hungern med en korv från affärens grill.

– Den försäljningen fanns kvar länge. Det sades att det var Malmös bästa korv, säger Calle Bergendorf.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!