Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

I dag invigdes tunneln genom Hallandsåsen

I dag invigdes tunneln genom Hallandsåsen.
Foto: Björn Lindgren/Tt
Närings- och innovationsminister Mikael Damberg var på plats i det första tåget som åkte genom tunneln.
Foto: Björn Lindgren/Tt

I dag invigdes tunneln genom Hallandsåsen.

Byggprojektet har varit av sällan skådad omfattning - något som också gällt problemen.

– Äntligen får den göra lite nytta, säger bonden Hasse Jönsson till TT.

Hallandsåstunneln

Den gamla enkelspåriga tågbanans högsta punkt ligger på cirka 100 meters höjd och är kurvig, vilket inte minst godstrafiken lidit av.

Med de nya dubbelspåren försvinner flaskhalsen. Tidsvinsten blir 13 minuter, men Trafikverket poängterar den ökade kapaciteten: från fyra till 24 tåg i timmen och fördubblad last på godstågen.

Tunneln mellan Båstad och Förslöv är en del av Västkustbanan mellan Lund och Göteborg. Tre nya stationer tillkommer.

Dåvarande Banverket beställde bygget för drygt en miljard kronor. Nu anger Trafikverket 10,8 miljarder kronor (i 2008 års penningvärde) och projektet är inte samhällsekonomiskt gynnsamt enligt sedvanliga kalkyler.

Tunneln består egentligen av två 8,7 kilometer långa parallella tunnelrör och 19 sidotunnlar. Tågtunnlarna blev klara 2010 respektive 2013. Ungefär två tredjedelar av sträckan är borrad, resten sprängd på konventionellt vis. Cirka 40 000 förproducerade betongelement står emot berget.

Efter en försening på 18 år vankas det i dag invigning med bland andra närings- och innovationsminister Mikael Damberg (S), Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon, landshövding Margareta Pålsson samt kommunalråden i Ängelholm och Båstad.

På luciadagen den 13 december öppnas järnvägstrafiken i tunneln som då till sist är inkopplad på järnvägsnätet.

TT

Hallandsåsen är en epok i svensk nutidshistoria. Bygget har kantats av miljöskandaler, förseningar och en ordentligt spräckt budget.

Under 23 år har bygget pågått men nu är tunneln klar – i dag gick nämligen premiärturerna från Förslöv till Båstad.

Många var å plats för att se invigningen, en av dem var bonden Hasse Jönsson.

– Jag tror inte att vi som bor precis här i närheten kommer få ut något av detta, men det får väl tiden utvisa, säger han till TT.

Han är en av de som upplevt hela den långa byggnadstiden på nära håll. Han var här när tätningsmedlet Rhoca Gil läckte ut och förgiftade vattnet från åsen.

– Det var undantagstillstånd på Bjärehalvön och vi kunde inte sälja våra produkter. Det var väl inte så farligt som det skrevs, men det har varit svårt för dem som var drabbade uppe på åsen med vattnet.

Fortfarande enkelspår

Till invigningen bjöd Trafikverket på glögg, blåsorkester och fackeltåg.

Vad tunnelbygget egentligen betyder för spårtrafikens ökade kapacitet kommer visa sig på sikt. Trots att den värsta flaskhalsen har byggts bort återstår nämligen partier med enkelspår.

– Nu kommer vi ha 90 procent utbyggt i dubbelspår. 24 tåg är maxkapacitet och den kommer vi successivt att börja närma oss. Men bara det faktum att vi från en dag till en annan dubblar kapaciteten, från 50 till 100 tåg per dag, är viktigt, säger Lena Erixon, generaldirektör för Trafikverket till TT.

Kommande söndag går tågen på ny ordinarie tågtabell genom åsen.

MISSA INGA NYHETER FRÅN SYDSVERIGE – ladda ner Kvällspostens app!