Rutinerad. Magnus Fagerström stoltserar med att han har den äldsta flaskan whisky på festivalen, en 60-årig Glen Grant som Magnus beskriver som en fruktbomb. Foto: Ronny JohannessonRutinerad. Magnus Fagerström stoltserar med att han har den äldsta flaskan whisky på festivalen, en 60-årig Glen Grant som Magnus beskriver som en fruktbomb. Foto: Ronny Johannesson
Rutinerad. Magnus Fagerström stoltserar med att han har den äldsta flaskan whisky på festivalen, en 60-årig Glen Grant som Magnus beskriver som en fruktbomb.  Foto: Ronny Johannesson
Värt pengarna? Nja, enligt Christian var det en absolut god whisky, men det var mest känslan att ha provat de dyra dropparna som tilltalade. Foto: Ronny JohannessonVärt pengarna? Nja, enligt Christian var det en absolut god whisky, men det var mest känslan att ha provat de dyra dropparna som tilltalade. Foto: Ronny Johannesson
Värt pengarna? Nja, enligt Christian var det en absolut god whisky, men det var mest känslan att ha provat de dyra dropparna som tilltalade. Foto: Ronny Johannesson
Henriette Pedersen, Susanne von Wovern och Kjartan Butzbach uppskattade whiskyskolan och berättade att det inte alls var omöjligt att det skulle vara lite "salongs" om ett par timmar. Foto: Ronny JohannessonHenriette Pedersen, Susanne von Wovern och Kjartan Butzbach uppskattade whiskyskolan och berättade att det inte alls var omöjligt att det skulle vara lite "salongs" om ett par timmar. Foto: Ronny Johannesson
Henriette Pedersen, Susanne von Wovern och Kjartan Butzbach uppskattade whiskyskolan och berättade att det inte alls var omöjligt att det skulle vara lite "salongs" om ett par timmar. Foto: Ronny Johannesson
Kimmie Nerlund och Felicia Brorsson njöt av god stämning och goda droppar. Foto: Ronny JohannessonKimmie Nerlund och Felicia Brorsson njöt av god stämning och goda droppar. Foto: Ronny Johannesson
Kimmie Nerlund och Felicia Brorsson njöt av god stämning och goda droppar. Foto: Ronny Johannesson
Årets evenemang var det andra i raden för Björn Lidell, förra året var man på Slagthuset i Malmö. Foto: Ronny JohannessonÅrets evenemang var det andra i raden för Björn Lidell, förra året var man på Slagthuset i Malmö. Foto: Ronny Johannesson
Årets evenemang var det andra i raden för Björn Lidell, förra året var man på Slagthuset i Malmö. Foto: Ronny Johannesson
Svensk whisky. Göran Larsson, Johny Westergård och Sofie Wadström från Mackmyra tog tillfället i akt att vårda sina kunder. Foto: Ronny JohannessonSvensk whisky. Göran Larsson, Johny Westergård och Sofie Wadström från Mackmyra tog tillfället i akt att vårda sina kunder. Foto: Ronny Johannesson
Svensk whisky. Göran Larsson, Johny Westergård och Sofie Wadström från Mackmyra tog tillfället i akt att vårda sina kunder. Foto: Ronny Johannesson

Huset fullt på öl- och whiskymässa i Malmö

Publicerad

Dropparna är dyra. Christian Härdgård och Michael Wictor från Lund är de första på öl- och whiskyfestivalen att inmundiga den 60-åriga Glen Grant-vätskan.

Priset: 400 kronor för en centiliter.

- Det är gott, men det är mer en rolig grej att säga att man har gjort det, säger Christer.

Björn Lindell som håller i trådarna för festivalen, han har slitit i ett år för att samla allt från mikrobryggerier till stora öljättar och världskända whiskydestillerier.

Till årets upplaga har man flyttat från Slagthuset till Malmömässan. Men det är inga problem att fylla de stora lokalerna.

- Vi har sålt 6 500 förhandsbiljetter. Vi räknar med att det kommer mellan 8 000-10 000, säger han.

Björn berättar att den svenska (Malmöbaserade) whisky distributören Symposium tillsammans med danska bryggeriet Mikkeller och Masterclass Whiskey förväntas vara de mest besökta montrarna.

"Absolut äldsta whiskyn"

Framför symposiums monter hittar vi de riktiga nördarna.

- Vi har den absolut äldsta whiskyn på festivalen, säger Magnus Fagerström och håller stolt fram en 60-årig Glen Grant.

Christian Härdgård smakar.

- Det är en bra chans att smaka så här för 400 kronor, jag tror inte att det hade varit uppskattat där hemma om man hade köpt en flaska för 15 000, säger han.

Felicia Brorsson och Kimmie Nerlund har det trevligt. De har varit på den intilliggande vinmässan. Glasen är tomma och nu är de på jakt efter en fin IPA. Därefter ska de uppsöka cigarrloungen för ett bloss med avec.

- Det här är kvällens happening, vi går nog inte vidare. Man är ju inte 20 längre, säger 23-åriga Felicia och ler.

Vi känner oss tvungna att följa med bort till cigarrloungen.

Men på väg dit fastnar vi i Lundabryggiers monter. Bosse Bergenståhl och hans öler känns som en mikrobryggeriernas kärna.

Han berättar för oss om hur hans öl föddes i ett stall i Torna Hällestad.

Tufft för mikrobryggerier

Även om mikrobryggerierna blivit allt mer populära och syns på allt fler restauranger berättar Bosse om en tuff verklighet.

- Bara en procent av den konsumerade ölen i Sverige är i dag från mikrobryggerier. Motsvarande siffra i USA är tio procent. Ser man bara till delstaten Oregon så är den 48 procent.

- Det handlar om craft beer, hantverksöl där man brygger ölen för sitt ändamål. En lättöl bryggs för att vara en lättöl och en starköl för att vara en starköl. På de riktigt stora bryggerierna späs ölen ut beroende på vilken styrka man vill ha.

Efter uppläxningen bestämmer vi oss för att lämna Malmömässan. Men det har just blivit dags för ölskolan på ovanvåningen.

- Riktigt lycklig blir jag inte av vin. Riktigt lycklig blir jag av öl och sprit.

Föreläsaren Hanna Tunberg har vunnit åskådarnas uppmärksamhet.

 

Rättelse: Christian Härdgårds namn blev fel i första versionen på webben och i tidningen. Han heter just Christian och inget annat.

Martin Hardenberger
Martin Hardenberger

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag