Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Hundratals resenärer fast efter storm: ”Rent kaos”

Värsta översvämningarna på över 100 år i Spanien.
Lennart Brodersen är fast på flygplatsen i Barcelona på grund av ett oväder.Foto: Privat / Privat
Arkivbild.Foto: JOHAN NILSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN

Lennart Brodersen, 51, med vänner hade hyrt ett hus Mallorca för en härlig weekend. 

Nu är han fast på flygplatsen i Barcelona utan information.

– Det är rent kaos, säger Lennart Brodersen.

Frida Rosén blev också fast i Barcelona i timtal utan att veta när hon kunde åka vidare.

Hundratals passagerare som under fredagen varit på väg till den spanska turistön Mallorca har stoppats av ett kraftigt oväder. Resenärerna har fått mellanlanda på andra flygplatser som Barcelona eller Menorca.

Lennart Brodersen från Halmstad klev tillsammans med sitt kompisgäng ombord på Norwegians flight från Kastrup till Palma. 

Tanken var att sällskapet skulle ha landat på Palma klockan 10.55. Men en knapp halvtimme innan landning fick de besked om att de på grund av oväder var tvungen att landa i Barcelona i stället.

– Vi fick sitta i planet i ungefär en timme. Sedan fick vi lämna planet för att de skulle åka hem igen till Köpenhamn. Sedan dess har vi försökt ringa Norwegian. Det är rent kaos. Vi sitter här och vet ingenting, säger Lennart Brodersen vid 14.30-tiden.

Enligt Lennart Brodersen har passagerarna inte fått någon som helst information sedan de landade i Barcelona. Kompisgänget han tillhör har hyrt ett hus på Mallorca över helgen. Nu vet de inte ens om de kommer dit.

– Nu vet vi inte riktigt vad som händer och det är väldigt frustrerade. Hade vi fått besked hade vi i alla fall vetat om vi skulle åka in till Barcelona och ta en övernattning eller inte. Nu vågar vi inte lämna flygplatsen, säger han.

Norwegian: Beklagar

Norwegian bekräftar att det är ovädret som tvingat flygplanet att landa i Barcelona.

”Vi arbetar för att få passagerarna vidare till deras egentliga destination”, skriver Andreas Hjørnholm, pressansvarig på Norwegian i ett mejl.

Han kan bara beklaga att passagerare upplevt att de inte fått någon information.

”Vi vet att det är frustrerande att vara passagerare i den här typen av situation, och vet att det är viktigt att kommunikationen är så tydlig som möjligt. Därför kan jag bara beklaga om alla inte upplever att den har varit det i det här fallet.”

Lennart Brodersen hade vid 16-tiden fortfarande inga besked om vad som händer. Han beskriver Norwegians agerande som nonchalant.

– Det känns som att de har noll intresse i sina passagerare. Det är ren business.

Frida drabbad av stormen

Frida Rosén var också under fredagen på väg till Palma, men med Ving/Thomas Cook. Även hon blev under ett par timmar fast på Barcelonas flygplats.

Frida Rosén.Foto: Privat / Privat

Frida Rosén beskriver hur passagerarna bara 45 minuter innan den planerade landningen på Palma 10.45 fick besked om att de tvingades mellanlanda i Barcelona. Väl där fick passagerarna besked om att de snart skulle vara i väg igen.

”Ving har slösat bort den här dagen för oss med tusen ursäkter, antagligen för att vi inte ska få ersättning”, skriver Frida Rosén.

Hon berättar vidare att passagerare som har bett om kaffe eller vatten fått konsekvent nej.

”Många irriterade på flyget över Vings snålhet”, skriver hon.

”Vill man ha något nu efter att ha suttit på planet sen 07 så får man köpa själv.”

Ving: ”Inte mycket att göra”

Fredrik Henriksson, kommunikationschef på Thomas Cook Northern Europe/Ving, säger att det är det kraftiga åskstormar som stängt flygplatsen i Palma.

– Vädermässigt brukar man oftast kunna landa om det är stormigt och åskigt. Men i det här fallet har flygplatsen gjort bedömningen att man inte kan ta emot flygplan.

Fredrik Henriksson säger vidare att bolaget alltid försöker ge passagerarna kontinuerliga uppdateringar.

– Så fort man får ny information går vi ut med det. Här är det kapten som får avvakta när vi får en ny ”slottid”. Sedan förstår jag att man så klart vill ha information direkt. Det är inte så mycket mer att göra i en sådan situation än att vänta, säger han.

Att passagerarna inte erbjudits vatten tror han beror på att kabinpersonalen tror att planet snart skulle kunna vara i luften igen.

– Vi brukar försöka erbjuda dryck om man vet att man ska bli sittande länge. Men här tror jag det handlar om att man trott att man ska komma i väg ganska snabbt och då är alla vagnar återförslutna, säger Fredrik Henriksson.