Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Hotade med polisanmälan – då levererade Postnord

Nicolina Holk är inte nöjd med Postnord. Foto: Privat
Badrumsskåpet från Ballingslöv köptes över Blocket, därför är det meningslöst att kontakta Ballingslöv. Foto: Privat
Postnord ber om ursäkt för händelsekedjan, men rekommenderar att se till att avsändaren paketerar varor mer noggrant. Foto: ANNA-KARIN NILSSON

Paketet värderades till 12 000 kronor.

Men försvann.

Först efter det att Nicolina Holk och hennes sambo hotat med polisanmälan levererade Postnord deras skåp.

– Det känns konstigt att det behövde gå så långt för att saker ska hända, säger Nicolina.

Nicolina och hennes pojkvän köpte ett bord som handfatet i deras badrum skulle stå på. Men på sin väg hem till paret i Malmö gick bordet sönder.

De reklamerade till Postnord som kom och hämtade varan.

Och sedan försvann det.

– Vi skulle flytta in i vår lägenhet med vår tio månader gamla bebis, men vi har inget handfat på toaletten för att de slarvat bort vårt paket, säger Nicolina.

Här skulle handfatet och badrumsskåpet ha stått när familjen flyttade in. Foto: Privat

Underkände reklamationen

Efter att ha granskat paketet tog Postnord sedan beslutet att de inte skulle ersätta skadan då de menade att paketet inte varit tillräckligt vadderat när det skickades.

De föreslog i stället att hon skulle reklamera skåpet till avsändaren som enligt dem var produktens ägare. För att kunna göra detta var Nicolina och hennes sambo tvungna att få tillbaka varan för att kunna paketera in det och skicka i väg.

Det var lättare sagt än gjort.

– De skulle skicka ut skåpet till oss igen, vi avtalade en tid men personen som skulle lämna det dök aldrig upp. Vi avtalade en ny tid, och den gången ringde de i stället upp och för att säga att de inte skulle hinna.

Vid det här laget började Nicolina bli riktigt arg.

 

LÄS MER:  Postnord sparkar 2 500 personer 

 

Under leveransen gick bordet sönder. Foto: Privat
Nicolina reklamerade till Postnord som kom och hämtade varan. Foto: Privat

Paketet försvann

Från postbilen ringde de och då för att be henne kontakta kundservice för att boka en ny leveranstid – men när Nicolina skulle göra detta gick det inte.

– De menade att de inte fått tillbaka paketet till postterminalen, och när jag ville komma och hämta det efterföljande dag så gick det inte för att Postnord inte längre visste vart paketet var. De har tappat bort det.

Från Postnords sida sa man vid det här laget att det inte gick att kontakta personalen i postbilen. Motiveringen löd: "De har inget telefonnummer".

– Det är fruktansvärt. Jag tror vi har pratat med sju eller åtta handläggare. De säger att vi ska ringa och boka en tid, men när vi ringer och ska boka en tid så säger de att de inte kan boka någon tid då paketet inte är tillbakakvitterat till Postnord, säger Nicolina.

– Skåpet fanns inte heller på deras varuutlämning, så de vet helt enkelt inte vart det är. Sedan blir man dessutom klickad av deras medarbetare som inte vill hjälpa oss i ärendet.

 

LÄS MER: Allt vanligare med våld mot brevbärare 

 

Pengarna kan vara förlorade

Nicolina trodde länge varken att hon skulle få tillbaka sina pengar eller att det där bordet någonsin dyker upp.

– Det tror jag absolut inte. Jag har hört av mig för att se efter vilken typ av rättigheter vi har som konsumenter, om jag ska behöva vänta ännu längre för att få mitt paket eller om jag har rätt att få en ersättning. Då säger medarbetaren att avsändaren får reklamera för att det är han som äger paketet, sa hon till Kvällsposten under torsdagen.

Om Nicolina blev arg så var hennes sambo fullständigt rasande. Han kontaktade nu Postnord igen. Den här gången hotade han med polisanmälan – och på något sätt var det precis som att detta fick företaget att vidta åtgärder.

Sent samma kväll anlände skåpet.

Men om följetongen tar slut där återstår så klart att se.

Postnord: "Ber om ursäkt"

När Kvällsposten når Postnord svarar pressansvariga Anne Jiremar så här:

– Jag tyvärr inte svara på exakt vad som hänt, och uttalar mig generellt.

– Jag tror inte att det funnits något samband mellan hot om polisanmälan och att paketet levererades. Det är helt enkelt så att man hittat paketet.

Kan du säga något om själva situationen?

– Avsändaren måste se till att det man skickar tål hanteringen. Är det så att paketeringen är bristfällig så finns det en riska att gods går sönder. Hade det varit välpaketerat så hade aldrig den här tråkiga händelsekedjan aldrig inträffat.

– I övrigt kan jag bara be om ursäkt kring att det blivit en sådan här situation.

Kvällsposten har delgivit Postnord Nicolinas ärende- och kolli-nummer.

– Mottagaren till det skadade godset har varit i kontakt med oss upprepade gånger med olika önskemål om utkörningstider. Efter att mottagaren därefter sagt att de själva ville hämta godset ställdes det fram för avhämtning. Godset hämtades inte, men då man missat att registrera att godset flyttas fram för avhämtning, uppstod senare osäkerhet var det fanns, när kunden ville ha det utkört. Efter att godset sedan fått sin registrering har det kunnat bokas in för utkörning, säger Jiremar.

– Jag kan bara beklaga att det blivit så många missförstånd om hur godset skulle levereras till mottagaren. När vi sedan missar att registrera när godset byter plats i lokalen, gör det förstås inte saken bättre.

Hoppas reparera skåpet

Åter till Nicolina och hennes skåp.

– Avsändaren säger att det är för djäkligt hur Postnord hanterade paketet och menar att han packade in det så bra han kunde, säger hon.

Hur gör ni med skåpet nu?

– Vi ska försöka hitta någon som kan reparera det. Själva gängorna där man hänger upp skåpet har spruckit så vi är lite rädda att det inte ska hålla. Det är moment 22, vi kan inte skicka till Ballingslöv eftersom vi köpte det via Blocket. Vårt eget försäkringsbolag ersätter inte heller. Vi kan inte göra så mycket.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!