Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Hon sätter stopp för luren i Ica-kassan

Utskällningen fick Stephanie Faltin att reagera – nu gör hennes skylt succé.

Foto: Maria Persson Ystads Allehanda

Det var efter en incident med en ilsken Ica-kund i somras Stephanie fick nog.

Foto: Maria Steén

Prata gärna – men helst inte i telefon när du kommer fram till kassan.

Den uppmaningen tejpade kassörskan Stephanie Faltin, 19, upp på Ica Supermarket i Sjöbo efter att ha blivit utskälld av en tvärilsken kund.

– Efter att skylten kom upp har vi märkt en tydlig förändring, det är jättekul, säger Stephanie om tilltaget.

Från sin plats i kassan har Stephanie Faltin allt oftare märkt hur kunder som ska betala för sina varor är fullt fokuserade på att sköta om sina mobilsamtal i stället för att ens ägna ett ögonblick åt den som sitter i kassan.

– Innan jag själv började på Ica för två år sen tänkte jag inte på det men det är något som mer eller mindre alla kassörskor är irriterade på.

"Respektlöst"

– Jag tycker att det är respektlöst och otrevligt. Kan man prata i mobilen men ändå prata med kassörskan så gör det mig inget, men om man inte kan så är det bättre att lägga ner mobilen, säger hon.

Efter en incident med en ilsken kund i somras fick hon nog.

– Det var en kund som hade handlat och kom tillbaka efter att gått från affären när han upptäckt att han inte fått det pris han räknat med på vissa varor. Jag fick en riktig blåsning av honom. Han hade betalt rätt pris för de varor han valt. Men eftersom han pratade i telefon när han betalade hade vi ingen direktkontakt med varandra, säger hon till Ystads Allehanda som först uppmärksammade skylten.

Bra mottagande

Stephanie gick omedelbart efteråt i väg och skrev ihop en skylt:

"I denna butik pratar vi gärna med varandra. Respektera kassören/kassörskan. Lägg ned mobiltelefonen när du står i kassan. Vi pratar gärna med dig."

Responsen lät inte vänta på sig. Redan dagen efter märkte personalen hur kunderna i större utsträckning var närvarande i kommunaktionen med kassapersonalen.

– En kollega sa att någon kund bad sina barn svara när det ringde, andra lät bara bli att svara när de var framme vid kassan. Det är jättekul och verkligen roligt att folk är positivt inställda till det här, säger Stephanie Faltin.

"Viktigt att det blir rätt"

Enligt Ystads Allehanda finns det ingen central policy inom Ica för hur mobilsamtal ska hanteras i kassan, det är upp till varje enskild handlare.

Åke Malmström som äger butiken i Sjöbo har inga invändningar mot skylten.

– Jag ser inga problem med det, det är en uppmaning om att vara glad och trevlig och alla vill väl ha en trevlig arbetsmiljö. Dessutom har vi har många olika kringtjänster som att köpa spel och ta ut pengar, då är det viktigt att man har kontakt med kassören eller kassörskan, säger han.