Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Höggravid mamma bets blodig av löss

Så här kan en vägglus se ut. Foto: AP / AP PRESSENS BILD
Småbarnsmamman, som var höggravid när händelsen inträffade, anmäler nu hotellet i Oskarshamn till ARN. Obs. Bilden är tagen vid ett annat tillfälle. Foto: NILS PETTER NILSSON

Tillsammans med sin familj tog småbarnsmamman in på hotellet i Oskarshamn för en natt innan resan mot sommarhuset på Gotland.

Men det blev en tuff natt – medan hon sov fick hon över 100 bett av vägglöss som härjade i rummet.

– Hela vår sommar blev totalförstörd på grund av detta, säger mamman.

Händelsen inträffade på Sjöfartshotellet i Oskarshamn i juni. Familjen skulle till Gotland där de skulle bo i en hyrd sommarstuga och tog in på hotellet natten innan färjan till ön skulle gå.

På morgonen när de vaknade upptäckte den 35-åriga och höggravida småbarnsmamman blodfläckar på lakanen. Sedan upptäckte hon stora utslag på delar av kroppen.

– Jag hade bett överallt. I ansiktet, på ryggen, armar och ben, fingrar och tår. Senare googlade vi symtomen och jag förstod att det handlade om vägglöss, säger kvinnan. 

– Vi räknade till över 100 bett.

Mamman fick svår klåda av lössens bett

De många betten orsakade svår klåda och det var omöjligt att sova. I ett försök att lindra plågan täckte hon utslagen med gasbinda och klädde sig i heltäckande kläder.

Barnen, ett och fem år gamla, klarade sig helt från att angripas av vägglössen. Sambon drabbades dock, men inte i lika stor omfattning.

Efter upptäckten av lössen tog familjen kontakt med hotellet, mest för att se till att rummet inte hyrdes ut igen utan att ha sanerats ordenligt.

Därefter erbjöd hotellet familjen kompensation i form av pengarna tillbaka för natten samt annan ersättning, bland annat i form av fria nätter på hotellet.

"Hotellen måste kunna vara mer uppmärksamma på vägglöss"

Men familjen vill även ha ersättning för utgifterna för medicin och sjukvård samt 15 000 kronor i kompensation. Därför har hon anmält hotellet till Allmänna reklamationsnämnden.

Hotellchefen Jens Bengzén beklagar det inträffade och säger att vägglössen kom från en tidigare gäst i rummet, sannolikt följde de med i bagaget.

– Vi har bra rutiner för det här och samarbetar med Anticimex, dessutom gör städpersonalen gör alltid en okulär besiktning av rummet. Men de här lössen var nyfödda, väldigt små och mycket svåra att upptäcka, säger han.

Kvinnan säger att anmälan till ARN egentligen inte handlar om pengarna.

– Jag förstår att vi nog inte kommer att få så mycket mer. Jag tycker bara att hotellen måste kunna vara mer uppmärksamma, säger hon.

Efter larmet om lössen stängdes rummet för omfattande sanering. Inga andra rum var drabbade.

Tidningen Barometern har också rapporterat om händelsen.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!