Gå till innehåll

Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

H&M:s julkampanj får kritik - igen

Emanuelle Béart är H&M:s nya underklädesmodell.

MALMÖ/LUND. På fredag är H&M:s reklam för underkläder tillbaka på stortavlor i Malmö och Lund.

Och den lättklädda julkampanjen kritiseras redan hårt. 

- Med det här bildspråket är kvinnligt det samma som att vara underordnad, säger Lina Ydrefelt, medlem i Feministiskt initiativ i Malmö.

Anna Nicole Smith, Kylie Minogue, Claudia Schiffer och Naomi Campbell.  Alla fyra har visat upp sig i H&M:s underkläder på stortavlor i Malmö och Lund i jultider. Annonskampanjerna har varje år fått kritik för att vara sexistiska, och för några år sedan verkade det som om H&M hade tagit åt sig av kritiken.  Vintrarna 2004 och 2005 uteblev de lättklädda modellerna från julskyltningen.  I år är de alltså tillbaka.

Fransk modell

 På fredag lanseras den franska skådespelerskan Emanuelle Béart, känd från filmen Mission Impossible, som 2006-års lättklädda vintermodell. Reklamfilmer och bilder visas redan på nätet.  Och kritiken låter inte vänta på sig.  I går rasade partiledaren Gudrun Schyman (Fi), som själv äger aktier i H&M, mot företaget,  I en intervju har hon kallat bilderna för light-porr. Nu får hon medhåll från Fi:s partimedlemmar i Malmö.  Lina Ydrefelt, tidigare kandidat till Riksdagen för Feministiskt initiativ och aktiv i partiets Malmögrupp, är starkt kritisk mot kampanjen.

"Stereotyper"

 - Jag kan bara instämma i det som Gudrun Schyman säger. Det är bra att hon reagerar och att hon har gjort det här uttalandet, och jag stöder henne i det, säger Lina Ydrefelt.  - Om man någon gång kunde få se en underklädeskampanj som speglar fria människor i stället för stereotyper vore det kul, säger hon.

MISSA INGA NYHETER FRÅN SYDSVERIGE – ladda ner Kvällspostens app!