Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

H&M:s julkampanj får kritik - igen

Emanuelle Béart är H&M:s nya underklädesmodell.
MALMÖ/LUND. På fredag är H&M:s reklam för underkläder tillbaka på stortavlor i Malmö och Lund.
Och den lättklädda julkampanjen kritiseras redan hårt.
- Med det här bildspråket är kvinnligt det samma som att vara underordnad, säger Lina Ydrefelt, medlem i Feministiskt initiativ i Malmö.
Anna Nicole Smith, Kylie Minogue, Claudia Schiffer och Naomi Campbell. Alla fyra har visat upp sig i H&M:s underkläder på stortavlor i Malmö och Lund i jultider. Annonskampanjerna har varje år fått kritik för att vara sexistiska, och för några år sedan verkade det som om H&M hade tagit åt sig av kritiken. Vintrarna 2004 och 2005 uteblev de lättklädda modellerna från julskyltningen. I år är de alltså tillbaka.

Fransk modell

På fredag lanseras den franska skådespelerskan Emanuelle Béart, känd från filmen Mission Impossible, som 2006-års lättklädda vintermodell. Reklamfilmer och bilder visas redan på nätet. Och kritiken låter inte vänta på sig. I går rasade partiledaren Gudrun Schyman (Fi), som själv äger aktier i H&M, mot företaget, I en intervju har hon kallat bilderna för light-porr. Nu får hon medhåll från Fi:s partimedlemmar i Malmö. Lina Ydrefelt, tidigare kandidat till Riksdagen för Feministiskt initiativ och aktiv i partiets Malmögrupp, är starkt kritisk mot kampanjen.

"Stereotyper"

- Jag kan bara instämma i det som Gudrun Schyman säger. Det är bra att hon reagerar och att hon har gjort det här uttalandet, och jag stöder henne i det, säger Lina Ydrefelt. - Om man någon gång kunde få se en underklädeskampanj som speglar fria människor i stället för stereotyper vore det kul, säger hon.

MISSA INGA NYHETER FRÅN SYDSVERIGE – ladda ner Kvällspostens app!