Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

H&M:s julkampanj får kritik - igen

Emanuelle Béart är H&M:s nya underklädesmodell.
MALMÖ/LUND. På fredag är H&M:s reklam för underkläder tillbaka på stortavlor i Malmö och Lund.
Och den lättklädda julkampanjen kritiseras redan hårt.
- Med det här bildspråket är kvinnligt det samma som att vara underordnad, säger Lina Ydrefelt, medlem i Feministiskt initiativ i Malmö.
Anna Nicole Smith, Kylie Minogue, Claudia Schiffer och Naomi Campbell. Alla fyra har visat upp sig i H&M:s underkläder på stortavlor i Malmö och Lund i jultider. Annonskampanjerna har varje år fått kritik för att vara sexistiska, och för några år sedan verkade det som om H&M hade tagit åt sig av kritiken. Vintrarna 2004 och 2005 uteblev de lättklädda modellerna från julskyltningen. I år är de alltså tillbaka.

Fransk modell

På fredag lanseras den franska skådespelerskan Emanuelle Béart, känd från filmen Mission Impossible, som 2006-års lättklädda vintermodell. Reklamfilmer och bilder visas redan på nätet. Och kritiken låter inte vänta på sig. I går rasade partiledaren Gudrun Schyman (Fi), som själv äger aktier i H&M, mot företaget, I en intervju har hon kallat bilderna för light-porr. Nu får hon medhåll från Fi:s partimedlemmar i Malmö. Lina Ydrefelt, tidigare kandidat till Riksdagen för Feministiskt initiativ och aktiv i partiets Malmögrupp, är starkt kritisk mot kampanjen.

"Stereotyper"

- Jag kan bara instämma i det som Gudrun Schyman säger. Det är bra att hon reagerar och att hon har gjort det här uttalandet, och jag stöder henne i det, säger Lina Ydrefelt. - Om man någon gång kunde få se en underklädeskampanj som speglar fria människor i stället för stereotyper vore det kul, säger hon.