Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

H&M tar bort bild efter Jeanettes stora ilska

Jeanette Larsson har arbetat som polis i 25 år och kom då i kontakt med många utsatta kvinnor. Hon menar att detta är ett mycket medvetet bildval av H & M. Foto: Privat
Här är bilden som upprör. En ung tjej gör reklam för H&M:s sommarshorts - men vad har hon uppkört i underlivet? Foto: H & M
I ett ilsket inlägg till H&M på Facebook skriver Jeanette Larssonatt hon och många vänner har "tagit otroligt illa vid oss av er mycket osmakliga svartvita bild på er hemsida". Foto: Facebook

En ung tjej gör reklam för H&M:s shorts - men vad har hon uppkört i underlivet?

– Det här är ett mycket medvetet bildval. Tankarna går till gruppvåldtäkter och sexism, säger Jeanette Larsson, som har jobbat som polis i 25 år.

Det svenska modeföretaget H&M har på sin webbsida och i utskick till kunder publicerat en bild av en ung kvinna iklädd denimshorts, vitt linne och en blus som dragits ned så att axeln blottas.

Men vad har hon mellan benen?

– Jag är så förbannat trött på all sexistisk reklam. Nu har jag handlat färdigt på H&M, menar Jeanette Larsson i Malmö.

I ett ilsket inlägg till H&M på Facebook skriver hon: "Vi är många vänner som tagit otroligt illa vid oss av er mycket osmakliga svartvita bild på er hemsida, där en ung kvinna sitter på en stol och det ser ut som att hon har ett stolsben uppkört i underlivet."

Motivet finns i flera varianter, bland annat en beskuren bild där det är omöjligt att se att den unga kvinnan sitter på en pall. Där ser det ut som om något är inkört mellan benen och hänger ut ur modellens skrev.

Jeanette Larsson är inte ensam om att reagera på bilden. En rad H&M-kunder har skrivit upprörda inlägg på företagets Facebooksida. "Fruktansvärd reklam", menar Yvonne. "Förfärligt", skriver Lotta. "Ta bort bilden", kräver Mariana.

Här är den omtalade bilden.

Medvetet val av H&M enligt kritiker

Toni skriver till H&M: "Ni granskar ju bilder in i minsta detalj och retuscherar rynkor, bilringar och hudveck. Har ni i den processen blivit helt blinda för det helhetsbudskap era bilder signalerar?"

Jeanette Larsson har arbetat som polis i 25 år och kom då i kontakt med många utsatta kvinnor. Hon har nu slutat som polis och utbildar i frågor om jämställdhet, mångfald och diskriminering. Hon menar att detta är ett mycket medvetet bildval av H&M.

– Annars är de helt korkade. Det är inget misstag, det där går inte att missa. De borde veta bättre. De borde ha bättre värderingar. Det här är medvetet, de framställer en lättklädd ung kvinna på ett sexistiskt sätt. Jag är otroligt besviken, säger hon.

H&M svarar på kritiken via Facebook

H&M har svarat på kritiken med ett standardsvar, som lyder: "Det är tråkigt att du upplever bilden som något negativt, det är naturligtvis inte vår avsikt att uppröra någon. Vi kommer vidarebefordra din feedback till berörd avdelning och ta med oss den i framtida utvärderingar. Ha en fin onsdag!".

När Kvällsposten kontaktar H&M med följdfrågor svarar Joanna Morell, presskontakt för H&M Sverige, att de kommer att lyssna på kunderna:

– Vi tycker det är tråkigt om någon tolkat bilden på det sätt som beskrivs. Vi kommer att byta ut bilden så snart som möjligt.

 

Följ Kvällsposten på Facebook och Twitter – där kan du diskutera och kommentera alla våra artiklar!​

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!