Jeanette Larsson har arbetat som polis i 25 år och kom då i kontakt med många utsatta kvinnor. Hon menar att detta är ett mycket medvetet bildval av H & M. Foto: PrivatJeanette Larsson har arbetat som polis i 25 år och kom då i kontakt med många utsatta kvinnor. Hon menar att detta är ett mycket medvetet bildval av H & M. Foto: Privat
Jeanette Larsson har arbetat som polis i 25 år och kom då i kontakt med många utsatta kvinnor. Hon menar att detta är ett mycket medvetet bildval av H & M. Foto: Privat
Här är bilden som upprör. En ung tjej gör reklam för H&M:s sommarshorts - men vad har hon uppkört i underlivet? Foto: H & MHär är bilden som upprör. En ung tjej gör reklam för H&M:s sommarshorts - men vad har hon uppkört i underlivet? Foto: H & M
Här är bilden som upprör. En ung tjej gör reklam för H&M:s sommarshorts - men vad har hon uppkört i underlivet? Foto: H & M
I ett ilsket inlägg till H&M på Facebook skriver Jeanette Larssonatt hon och många vänner har "tagit otroligt illa vid oss av er mycket osmakliga svartvita bild på er hemsida". Foto: FacebookI ett ilsket inlägg till H&M på Facebook skriver Jeanette Larssonatt hon och många vänner har "tagit otroligt illa vid oss av er mycket osmakliga svartvita bild på er hemsida". Foto: Facebook
I ett ilsket inlägg till H&M på Facebook skriver Jeanette Larssonatt hon och många vänner har "tagit otroligt illa vid oss av er mycket osmakliga svartvita bild på er hemsida". Foto: Facebook

H&M tar bort bild efter Jeanettes stora ilska

Publicerad

En ung tjej gör reklam för H&M:s shorts - men vad har hon uppkört i underlivet?

– Det här är ett mycket medvetet bildval. Tankarna går till gruppvåldtäkter och sexism, säger Jeanette Larsson, som har jobbat som polis i 25 år.

Det svenska modeföretaget H&M har på sin webbsida och i utskick till kunder publicerat en bild av en ung kvinna iklädd denimshorts, vitt linne och en blus som dragits ned så att axeln blottas.

Men vad har hon mellan benen?

– Jag är så förbannat trött på all sexistisk reklam. Nu har jag handlat färdigt på H&M, menar Jeanette Larsson i Malmö.

I ett ilsket inlägg till H&M på Facebook skriver hon: "Vi är många vänner som tagit otroligt illa vid oss av er mycket osmakliga svartvita bild på er hemsida, där en ung kvinna sitter på en stol och det ser ut som att hon har ett stolsben uppkört i underlivet."

Motivet finns i flera varianter, bland annat en beskuren bild där det är omöjligt att se att den unga kvinnan sitter på en pall. Där ser det ut som om något är inkört mellan benen och hänger ut ur modellens skrev.

Jeanette Larsson är inte ensam om att reagera på bilden. En rad H&M-kunder har skrivit upprörda inlägg på företagets Facebooksida. "Fruktansvärd reklam", menar Yvonne. "Förfärligt", skriver Lotta. "Ta bort bilden", kräver Mariana.

Här är den omtalade bilden.

Medvetet val av H&M enligt kritiker

Toni skriver till H&M: "Ni granskar ju bilder in i minsta detalj och retuscherar rynkor, bilringar och hudveck. Har ni i den processen blivit helt blinda för det helhetsbudskap era bilder signalerar?"

Jeanette Larsson har arbetat som polis i 25 år och kom då i kontakt med många utsatta kvinnor. Hon har nu slutat som polis och utbildar i frågor om jämställdhet, mångfald och diskriminering. Hon menar att detta är ett mycket medvetet bildval av H&M.

– Annars är de helt korkade. Det är inget misstag, det där går inte att missa. De borde veta bättre. De borde ha bättre värderingar. Det här är medvetet, de framställer en lättklädd ung kvinna på ett sexistiskt sätt. Jag är otroligt besviken, säger hon.

H&M svarar på kritiken via Facebook

H&M har svarat på kritiken med ett standardsvar, som lyder: "Det är tråkigt att du upplever bilden som något negativt, det är naturligtvis inte vår avsikt att uppröra någon. Vi kommer vidarebefordra din feedback till berörd avdelning och ta med oss den i framtida utvärderingar. Ha en fin onsdag!".

När Kvällsposten kontaktar H&M med följdfrågor svarar Joanna Morell, presskontakt för H&M Sverige, att de kommer att lyssna på kunderna:

– Vi tycker det är tråkigt om någon tolkat bilden på det sätt som beskrivs. Vi kommer att byta ut bilden så snart som möjligt.

 

Följ Kvällsposten på Facebook och Twitter – där kan du diskutera och kommentera alla våra artiklar!​

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag