Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Historiska regalskepp
hittade vid Karlskrona

Den här modellen föreställer regalskeppet Solen och finns i dag på Sjöhistoriska museet i StockholmFoto: Sjöhistoriska museet
Marinarkeolog Jim Hansson har varit med om att hitta två storslagna fartyg på havets botten utanför Karlskrona.Foto: Privat
Så här såg det ut när Jim Hansson dök efter Solen. Sikten i vattnet är begränsad, men det var ingen tvekan om att det var det gamla regalskeppet som siktades på botten.Foto: Privat

Vattnen utanför Karlskrona är rena båtkyrkogården.

Nyligen siktades det gamla regalskeppet Solen med sina 72 kanoner vid örlogshamnen i staden.

På onsdagen hittades även resterna av systerfartyget Viktoria med 80 kanoner ombord.

Många har anat att vattnen utanför Karlskrona dolde en skatt av gamla förlista fartyg.

Jim Hansson, intendent på Sjöhistoriska museet, är den som lett misstankarna i bevis.

Med bara några veckors mellanrum har han funnit två historiska svenska skepp på havets botten utanför Karlskrona.

– Det har varit en mäktig upplevelse, säger han.

För en månad sedan hittades regalskeppet Solen vid Lindholmsbron på Örlogsbasen, på en plats där många inte trodde att det skulle ligga något fartyg.

Större än Vasa

Solen byggdes i Lübeck 1667 och var ett skepp som i jämförelse med Vasa var betydligt större. Skeppet var bestyckat med 72 kanoner och hade 400 mans besättning.

– Vi visste att det medvetet sänkts fartyg där, som en del av stadens försvarsverk, men flera personer var ändå tveksamma till uppgifterna, säger Jim Hansson.

Både dykare från marinen och kommunen avfärdade att det skulle finnas några kvarvarande vrak vid Lindholmsbron.

Jim Hansson berättar dock att man stod på sig och ville hoppa i och kika på platsen.

Dykningarna hade egentligen ett speciellt syfte – att kontrollera så inga fornlämningar låg i vägen för den tryckavloppsledning som kommunen planerar att lägga ner mellan Hasslö och Örlogshamnen.

Grova skeppstimmer

Uppdraget bekostades av Karlskrona kommun. Synen under vattnet blev något alldeles speciellt.

– Det tog inte många minuter innan vi simmade på stora, grova skeppstimmer, beskriver Jim Hansson det.

Skeppet Solen deltog bland annat i den första eskadern vid slaget vid Öland, men hann också vara med vid Bornholm och Kögebukt. Skeppet förlorade aldrig i strid utan tog sig helskinnad från dessa stora drabbningar.

Långt senare sänktes skeppet som en sorts stenkista för att skydda och lägga en grund för utbyggnaden av den nya staden.

Det fanns samtidigt en stark tro på att även skeppen Viktoria och Halvmånen kunde ligga intill – och på onsdagen fick Jim Hansson en direkt bekräftelse på att åtminstone Viktoria låg på botten.

Kände bottenstockar

– Jag kände fartygets bottenstockar, det är ingen tvekan om att det var Viktoria, säger han.

Viktoria var på 1500 bruttoton och hade 80 kanoner ombord. Fartyget byggdes år 1658 på Skeppsholmen i Stockholm.

Ytterligare skeppsskatter kan finnas under vattnet i Karlskrona. En sådan kan vara det 333 år gamla Blekinge, det allra första krigsskeppet som byggdes i Karlskrona.

Allt är på väg att bli en fantastisk komplettering av Karlskrona som världsarv – staden beskrivs som den bäst bevarade och mest kompletta örlogsstaden som finns kvar.

Svårt att bärga

– Solen och Viktoria seglade sida vid sida och nu ligger de sidan om varandra på botten. Det är häftigt att de får en andra historia på det här sättet, säger Jim Hansson.

Ingen tror i dagsläget att något av skeppen någonsin kan tas upp ur djupen.

– Det är mycket tveksamt med tanke på kostnaderna. Det drar man sig nog för. Men man kan dokumentera och göra rekonstruktioner. Och bara historien är ju otroligt spännande, säger Jim Hansson.