Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Hemlig utrustning har hämtats av militärpolis

Här presenteras en modell av ubåten som Försvarets materielverk och tyskägda Kockums skulle bygga tillsammans. Foto: Erland Vinberg / Tt

Topphemlig försvarsutrustning har hämtats från Kockums i Malmö. Det avslöjar SVT:s Blekingenytt.

Enligt Blekingenytt vill Försvarets materielverk (FMV) säkra att den känsliga utrustningen stannar i Sverige.

– Det var en helt ordinär transport av hemligt försvarsmateriel, säger Louise Wileen Bjarke, presschef på FMV, till Kvällsposten.

Osäkerheten kring ubåtstillverkaren Kockums framtid i både Malmö och Karlskrona ser ut att ha fått Försvarets materielverk att agera. Enligt Blekingenytt har FMV känslig teknologisk utrustning som tillhör dem på Kockums och tidigare i veckan åkte FMV dir för att hämta den.

Under tisdagen anlände FMV:s säkerhetstransport till Malmö med skydd av militärpolis. Personalen uppges sedan ha tagit sig in i laboratoriet för att hämta hem avancerad teknik kring de Stirlingsmotorer som konstrueras i Malmö.

Stirlingmotorn har i mer än 20 år använts i den svenska ubåten HMS Näcken och är även installerad i ubåtarna i Gotlandsklassen, enligt Kockums hemsida.

Kort därefter lämnade konvojen området med vad som betecknades som "skyddsvärd" information i lasten.

Belagd med sekretess

Louise Wileen Bjarke, presschef på FMV, bekräftar att en transport har genomförts under tisdagen.

– Det var en helt ordinär transport av hemligt försvarsmateriel. Att den är "skyddsvärd" betyder helt enkelt att det är försvarsmateriel som är hemligt, säger Louise Wileen Bjarke till Kvällsposten.

Men vad syftet med operationen varit kan hon inte svara på.

– Den omgärdas av försvarssekretess och då kan jag inte berätta så mycket, säger Louise Wileen Bjarke.

Hon säger också att skyddsvärda transporter genomförs med jämna och ojämna mellanrum.

– Det är när man ska flytta något som tillhör försvaret från olika ställen. Så det är inte så konstigt egentligen, säger Louise Wileen Bjarke.

Chef tagen ur tjänst

I samband med aktionen uppges Kockums säkerhetschef Lars E Karlsson ha varit på plats, men enligt flera källor till SVT ska han kort efteråt ha tagits ur tjänst med omedelbar verkan.

– Jag vill inte kommentera det i dag. Den saken får vi prata om en annan gång, säger han till Blekingenytt.

Inte heller Kockums vill kommentera händelsen annat än att det verkligen har förekommit en "händelse" och en "skyddsvärd transport".

– Jag vet att FMV bekräftat att det förekom en "skyddsvärd transport" som omgärdas av försvarssekretess. Då kan vi heller inte kommentera den här händelsen, säger informationschefen John Ahlmark till TT.

Det görs också gällande att er säkerhetschef har tagits ur tjänst efter händelsen?

– Samma sak här. Ska jag kommentera det så måste jag nämna uppgifter runt transporten, och det får jag inte.

Kan du säga om "händelsen" skedde med Kockums goda vilja?

– Nej, inget om det heller. I dag är jag en usel nyhetskälla, tyvärr.

Strandade förhandlingar

Förhandlingar mellan FMV och Kockums tyska ägare Thyssen Krupp har blivit en utdragen historia. När den tyska stålkoncernen inte var beredd att tillverka två nya svenska ubåtar av typen A26 till fast pris strandade förhandlingarna helt.

FMV och den svenska regeringen anser dessutom att tyskarna konsekvent gynnat sitt varv i Kiel framför Karlskrona, och att de genom interna restriktioner försvårat svenskt samarbete med andra länder när det gäller utvecklandet av nästa generations ubåtar.

I sin vårproposition slog regeringens fast att det inte finns förutsättningar att köpa de planerade ubåtarna av Kockums. I en intervju med SVT:s "Rakt på" erkände också försvarsminister Karin Enström (M) att förhandlingarna havererade helt i februari och något avtal inte går att nå.

– För Sverige är det viktigt att vi kan behålla statlig kontroll över de immateriella rättigheterna. Vi har en unik svensk undervattensförmåga och den vill vi behålla. Det måste också finnas möjlighet att samarbeta med andra länder och att kunna exportera och de förutsättningarna har inte funnits, säger Karin Enström till SVT.