Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Gunhild: "Klädbyten är ju lite av min grej"

Gunhild har många vackra kreationer som ska få plats i hennes garderober. Foto: Christer Wahlgren
Gunhild Carling i nyinköpt, gul "vampklänning!" som sitter extra tajt. "Nu har jag tränat så att jag kan bära upp mina nya klänningar", säger Gunhild. Foto: Christer Wahlgren
Gunhild Carling, hårdast arbetande kvinnan i svensk showbiz just nu, med sin älskade resväska, på väg, tillbaka i tiden mot jazzens guldår. Här är Gunhild i en lite "snällare" outfit, stickad klänning i folklorestil. Foto: Christer Wahlgren
Gunhild bakom sitt trumset i 40-talsinspirerad, blommig sommarklänning, redo för våren och sommarens konserter. Foto: Christer Wahlgren
Ljusblå vårkappa med den givna boan, och, givetvis damasker, här utanför huset i Stockamöllan. Foto: Christer Wahlgren
Kreativs kaos i en av Gunhilds välfyllda garderober. Foto: Christer Wahlgren

STOCKAMÖLLAN. Gunhild Carling gör en resa bakåt i tiden.

Inte bara vad gäller musiken utan även vad gäller kläderna - allt kommer från jazzens guldår.

- Jag älskar kläder som framhäver de kvinnliga formerna, markerad midja och byst, säger Gunhild Carling när Kvällsposten gör en djupdykning i hennes väl tilltagna garderob hemma i Stockamöllan.

Gunhild Carling

Född: Den 7 maj 1975.

Bor: Stockamöllan, Eslövs kommun.

Familj: Maken Johan, sonen Viggo och dottern Idun och mina syskon, Gerd, Max och Ulf och föräldrarna Hans och Aina. Tredje familjen är storbandet och den fjärde är publiken.

Sysslar med: Multi-instrumentalist, sångerska, entertainer och låtskrivare. Känd för att kunna traktera tre trumpeter, samtidigt, även känd trombonist (enligt Bill Clinton en av världens tio bästa i dag) och så kan Gunhild konsten att spela blues på säckpipa.

Gunhild Carling, 40, är konsekvent vad gäller såväl musik som mode.

När vi rotar i hennes garderob avslöjar Gunhild att hon aldrig går i mysbyxor hemma.

Det är full mundering, dygnet runt. Även privat.

– Till och med när jag går ner till Eliassons Livs, Ica-butiken i byn, så går jag gärna i en småblommiga, 40-talsklänning, det är min vardagsklädsel, säger hon.

Gunhilds hem är på första plan som en jättelik musikverkstad och workshop. På andra våningen är det förutom sovrum rikligt med garderober. Klänningar, kappor och skor från 20-talet och framåt.

Men sällan senare än sent 50-tal. Det ska passa ihop med musiken. Glamouröst, glittrigt och djupa dekolletage.

Gunhild: "Nu har jag tränat"

– Nu har jag tränat mig till en mer perfekt figur så jag behöver inte skämmas för att dra på mig en figurnära galaklänning, säger Gunhild med ett leende.

En del av Gunhilds retro-garderob är nysydda plagg från svenska Emmy Design.

Andra kommer från några av hennes favoritbutiker på Manhattan och Brooklyn.

Stil är viktigt både vad gäller det musikaliska uttrycket och den visuella presentationen.

Det går inte att fuska om man gjort sig till ambassadör för Bix Beiderbecke, Duke Ellington, Satchmo och Cab Calloway.

Varje epok i jazzens historia har sina kläder, och sin stil.

– När jag är hemma och skriver låtar tar jag gärna på mig en klänning som stämmer med känslan jag vill få fram i musiken.

Då funkar knappast en Versace-blåsa, även om den skulle sitta fint på Gunhild.

Hon är inte heller så förtjust i långbyxor och jag har nog aldrig sett henne i jeans.

Där har hon vissa likheter med Kinks-sångaren Ray Davies...

Möjligtvis kn hon tänka sig ett par Capri pants från 50-talet med ballerinaskor och fransk seglartröja.

Misses Dressy – en favorit

Vilken är din favoritbutik i New York?

– Misses Dressy är min verkliga favorit, en butik jag ständigt återvänder till, men bäst är att hitta en skräddare som syr upp till Broadway-musikalerna, de har överblivna grejer som man kan köpa även om man kanske får sy om en del.

– Klädbyten är ju lite av min grej och på Broadway finns de absolut fräckaste klänningarna.

Favorotepok i glamourmodets historia?

– 20-talet, Gatsby-eran, det är den epok jag helst skulle ha velat uppleva.

– Men samtidigt så är 20-talsmodet rakt och har inga former. Det kom först på 50-talet, med Marilyn Monroe och Jayne Mansfield.

Ljusblå vårkappa med den givna boan, och, givetvis damasker, här utanför huset i Stockamöllan.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!