Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Anna hyrde ut sitt hus till succeserien "Bron"

Anna Schnyders familj flyttade ut och lät danske kriminalaren "Henrik" i Bron flytta in i huset i/på Limhamn.
Foto: privat
Familjen Schnyder hyrde ut sitt hus till produktionen av "Bron".
Foto: privat
Mordplats i Bron. Brukshundsklubb till vardags.
Foto: Ingela Envall
Brukshundsklubbens källare efter att rekvisitörerna gjort sitt makabra jobb
Foto: Ingela Envall
När Sofia Linfeldt går på bio registrerar hon platser snarare än personer. En yrkesskada
Foto: Sofia Linfeldt
Familjen Schnyder hyrde ut sitt radhus på Limhamn till produktionen. De missade dock dramatiken på gatan.
Foto: svt
Ett kontor i Brons smak finns i Sydsvenskanskrapan på Segevång i Malmö. I Östra hamnen finns det även gott om välbevarade äldre kontorsmiljöer med patina.
Foto: svt
Sagas jägargröna Porsche framför den fiktiva polisstationen. Färgskalan för Bron är tydligt definierad och lätt att känna igen.
Foto: svt
Scoutfynd. En utebassäng blir en spektakulär mordplats i Bron.
Foto: svt
1 / 9

Miljöer, byggnader och hus spelar stor roll i succéserien Bron. Hus som scoutats noga för att passa i seriens speciella bild- och formspråk.

– Det kändes väldigt underligt att se sitt hem i TV men det har helt klart blivit en snackis, säger Anna Schnyder i Malmö som hyrde ut sitt hus till Bro-teamet.

I TV-serien Bron står igenkänningen som spön i backen. Det handlar lika mycket om att tittarna känner igen lokala "landmärken" som att bildspråket är detsamma som i de tidigare säsongerna.

Serien ska utspela sig i både Malmö och Köpenhamn och det är viktigt att det syns. Det utesluter dock inte att flera Köpenhamnsscener görs i Malmö. Men Bron ska vara konsekvent i färgskala och bildsättningen oavsett om polis och bovar rör sig i nedgångna industrimiljöer eller på middagsbjudningar i fina villor. Här finns en klart definierad mall för hur det ska se ut, berättar Ingela Envall som varit location scout för delar av serien.

"Aldrig ett rött tegelhus"

– Bron har ett tydligt visuellt uttryck och det finns formulerat i en konceptbok.

Det tydliga visuella uttrycket innebär bland annat en färgskala med turkos, blågrönt, gult, beige, grått och brunt.

– Du ser till exempel nästan aldrig något rött tegelhus i Bron, säger Ingela Envall som menar att den fiktiva polisstationen på Barkgatan är ett ypperligt exempel på seriens estetik.

Raka linjer, rå betong, turkosa inslag, slitet.

– Den fasaden är väl ett typexempel på bra location, säger Ingela Envall.

Utmaningen för scouterna är att hitta de miljöer som finns i manus på ett överkomligt avstånd från produktionskontoret på Industrigatan i Malmö. Logistiken måste funka.

– Och jag kan Malmö så jag vet ungefär var jag ska leta, säger Ingela Envall.

Ett av scoutfynden i den tredje säsongen är den villa där ett äldre par hittas mördade. Paret hittas i ett arrangerat julfirande där mannen har en tomteluva på huvudet och kvinnan ett äpple i munnen.

Mordhuset är till vardags något mindre makabert.

– Det är Burlövs brukshundsklubb som håller till där, säger Ingela Envall som tänkte på området direkt när hon fick scenerna beskrivna för sig.

Och klubben var välvilligt inställda till att låta huset medverka.

– De var fantastiskt hjälpsamma. Vi rumsterar om rätt ordentligt, men det var aldrig några problem.

Huset hade allt

Huset hade allt som teamet kunde begära. Inga grannar inpå knuten och en källare som också passade in i manus. Annars är det inget ovanligt att man hittar ett vardagsrum i ett hus och en farstu i något annat.

– I den bästa av världar så hittar man allt på samma plats, och det gjorde vi här.

I nya säsongen har kantiga svenska polisen Saga Norén (Sofia Helin) fått en ny partner i danske kollegan Henrik (Thure Lindhardt). Henrik bor, enligt manus, någonstans i Danmark och har problem med både piller och vanföreställningar. Hans fru och barn är försvunna men han beter sig som om de vore där.

Dessutom blir det skottlossning på hans gata och stort drama.

– Grannarna tyckte ju det var roligt med filminspelning, säger Anna Schnyder som bor i Henriks hem till vardags.

I verkligheten ligger radhuset i odramatiska Limhamn. Anna Schnyder berättar att de fick flytta ut i tre omgångar och fem dagar i stöten under inspelningarna. De valde att hyra ut till teamet av flera skäl. Anna Schnyder medger att det var smickrande att få frågan och när de tittade på serien kom de fram till att den var bra. De upplevde att produktionen var seriös och dessutom fick de betalt för besväret.

– Vi blev ju smickrade att de ville spela in i vårt hus, samtidigt var jag lite orolig eftersom det är nyrenoverat. Det var liksom inte helt självklart, säger Anna Schnyder.

Grannarna hade som sagt mest ut av själva inspelningen eftersom familjen i huset flyttade ut vid de tillfällena.

– De har nog haft mer behållning av det på så sätt. Jag var nog mest orolig att saker skulle gå sönder. Men de gjorde ett jättebra jobb.

"Inte äldre än 30-talet"

Kommer du att nämna att huset medverkat i Bron i en eventuell mäklarannons?

– Ja, det tänkte jag. Det är alltid någon som går i gång på det.

I serien pekar de bisarra morden snart mot en gemensam nämnare. Stormrike entreprenören Freddie Holst har kopplingar till samtliga mord. Och en man av hans kaliber måste givetvis bo ståndsmässigt.

– Den var skrivet nästan som att han skulle bo i en herrgård med grind och mur som man inte skulle se själva huset ifrån. Samtidigt ska det ju inte vara arkitektur som är äldre än 30-talet. Det var rätt så utmanande att hitta en modern villa med de förutsättningarna, säger locationscouten Sofia Linfeldt på Sister of the north som hittade villan på den skånska västkusten och ringde på. Ägaren förklarade sig villig att hyra ut hemmet till filmteamet och Freddie Holst och hans skengravida hustru kunde flytta in

– Produktionen tyckte väl att det stämde överens med Freddie Holsts personlighet, med infinitypoolen, utsikten över sundet. Det är en minimalistisk miljö, väldigt extrem.

I fallet med det huset var förutsättningarna givna i manus.

I andra fall kan scouternas "fynd" skrivas in i handlingen. Sofia Linfeldt tyckte till exempel att utebassängen på Lindängen hade gjort sig ypperligt som mordplats och fick resten av produktionen med sig på idén. Sofie har även scoutat platsen där alla trådar knyts samman och där årets säsong går i mål. Också det en plats som Sofia introducerade och som skrevs in i manus.

"Spännande plats"

– Det är en väldigt spännande plats som jag hade i tankarna redan innan jag började scouta för Bron, säger Sofia Linfeldt.

I jakten på "locations" för bron är det inte bara färger och estetik som ska hänga ihop. Sofia Linfeldt har letat efter miljöer "där människan varit inne och stört" och byggnader "där det händer något".

Som till exempel ett kalhygge med stora elledningar i skyn eller en kolonilott där det finns industrier i bakgrunden.

– Det är minst lika viktigt som färgerna, säger Sofia Linfeldt.

FAKTA

För den som är intresserad av att hyra ut huset eller lägenheten till film- eller tvinspelning så finns det flera tjänster där man kan registrera sig för eventuella uppdrag. Bland andra följande:

statist.se

greatplace.se

locamundo.com