Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Helene Petersen, 89, slängdes av bussen

89-åriga Helene Petersen blev nekad att åka med Skånetrafikens buss. - Jag fick stå där som en bedragerska, säger hon.Foto: Ulf Ryd

BEDDINGESTRAND. Helene Petersen, 89, klev på bussen med sitt nyladdade busskort.

När kortet inte fungerade blev hon avkastad - trots att hon kunde visa upp ett kvitto från laddningen.

Vi har också blivit avkastade

2 augusti 2011: En 11-årig flicka blev avslängd ett tåg mellan Örebro och Göteborg när hon inte kunde visa upp biljett.

31 augusti 2011: En 12-årig pojke blev avkastad från en buss i Ystad. Bussen avgick 20.04, pojkens busskort slutade gälla 20.00 men chauffören gjorde inget undantag.

Jojo-kortet

Från och med oktober 2009 använder Skånetrafiken Jojo-kortet i sitt kontantlösa biljettsystem.

Jojo-korten är ett så kallat smartkort. Kortet har ett chip i stället för en magnetremsa vilket gör det möjligt att kombinera flera tjänster på samma kort. Till exempel kan du ha en reskassa och ett periodkort på samma smartkort.

Jojo-kortet använder sig av samma teknik som SL Access i Stockholm och Oyster i London. I Seoul i Sydkorea infördes systemet redan 1996.

Kortet läses av med RFID-teknik vilket innebär att kortläsaren skickar en radiosignal till kortet.

89-åriga Helene skulle ta bussen från Södervärn i Malmö hem till sin sambo i Beddingestrand, några mil bort. Men trots ett nyladdat Jojo-kort fick hon inte åka med. När bussens kortläsare inte visade grönt påstod chauffören, enligt Helene, att hon hade förstört apparaten.

– Hur kan man förstöra en apparat bara genom att hålla fram sitt kort? Jag har åkt buss i fyrtio år och alltid betalat för mig och så blir man behandlad så här uselt, säger hon själv.

Och detta är inte första gången hon varit med om att hennes busskort inte fungerat. När hon en gång tidigare åkte med linje 146 råkade hon ut för samma sak.

– Första gången fick jag åka med ändå, men nu fick jag stå där som en bedragerska.

– Är det för mycket begärt att Skånetrafik ska ha kortläsare som fungerar? säger Helene.

På Skånetrafiken ser man allvarligt på det inträffade.

– Det låter extremt märkligt. Föraren ska inte lägga skulden på kunden om automaten är trasig, säger Helene Holmqvist, informatör på Skånetrafik.

Hon lovar att händelsen nu ska undersökas närmare.

– Har man laddat kortet ska man få åka med oavsett om automaten är trasig eller inte.