Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Hårda kritiken mot kungahuset efter modeprinsens nya bilbild

Här är bilden som fick det danska kungahuset att offentligt sträcka upp prins Nikolai. Foto: Skärmdump
Grevinnan Alexandra tillsammans med sönerna, Nikolai, 19, till vänster och Felix, 16, på Percy Nilssons tredelade superfest i Malmö Arena tidigare i november där hon bland annat framförde sin poplåt Wash me away, inspelad till förmån för välgörenhet. Foto: JENS CHRISTIAN
Prins Nikolai på catwalken. Foto: DIGITAL CATWALK / DIGITAL CATWALK/AVALON B3275

Bilden på prins Nikolai på motorhuven till en sprillans ny bil tvingade kungahuset att krishantera.

I ett skarpt uttalande tillrättavisas prinsen som nu är mitt uppe i en karriär som hyllad fotomodell.

– Att en kunglig tillrättavisas så här har aldrig hänt tidigare, säger kungahusexperten Søren Jakobsen till tidningen BT.

Prins Nikolai, 19, inledde häromåret en ny, och får man säga, oväntad karriär som fotomodell. För detta har han mest hyllats och uppdragen från prestigefulla modehus över hela världen har strömmat in.

Men ett pressmeddelande som släpptes i fredags eftermiddag har utlöst en våg av kritik och tvingat kungahusets kommunikatörer att krishantera.

I pressmeddelandet från biluthyrningsfirman Sixt syns prins Nikolai sitta avslappnat på motorhuven på en sprillans ny, svart Renault. 

Reklambilden på prins Nikolai väckte förvåning

Bredvid honom står en leende man klädd i firmans färger och rubriken över bilden lyder: Prins Nikolai har valt bil på abonnemang från Sixt All-inlclusive.

Bilden väckte omedelbart förvåning hos experter. Kungahusets medlemmar ställer aldrig upp i reklamsammanhang och efter att bilden fick spridning tvingades kungahusets PR-experter göra en pudel och be om ursäkt.

– Medlemmar av kungahuset marknadsför inte företag eller produkter. Prins Nikolai beklagar misstaget, som nu är åtgärdat, meddelar kungahusets pressavdelning.

Samtidigt har bilden, som ursprungligen lades upp på biluthyrningsfirmans hemsida, plockats bort och går inte längre att hitta där, skriver danska kvällstidningarna BT och Ekstrabladet. Om det är kungahuset som sett till att bilden plockats bort eller inte är oklart.

Dock sprids den fortfarande på sociala medier.

Kungahusets tillrättavisning av prins Nikolai

Kungahusets offentliga uppsträckning av prins Nikolai betraktas som något mycket ovanligt och mer eller mindre unikt.

– Det har aldrig tidigare hänt att kungahuset känt sig nödgade att tillrättavisa någon av de kungliga för att de har gjort reklam, säger Søren Jakobsen som har skrivit flera böcker om kungahuset till BT. 

Drottning Margrethe ser sannolikt inte positivt på att äldste barnbarnet figurerar i reklamsammanhang. Foto: Expressen/KVP

Han anser dock att drottning Margrethe gör helt rätt med krishanteringen och säger att  det finns gränser för vad de kungliga kan tillåta sig att göra.

– Titeln förpliktigar, annars riskerar kungahuset att mista sin aura och i förlängningen - sitt existensberättigande, säger Søren Jakobsen som också passar på att kritisera prinsens mamma, grevinnan Alexandra, som han menar inte har guidat prinsen i dennes karriärval och vad man får och inte får göra som kunglig.

Att medlemmar av kungahusen runtom i Europa figurerar i oönskade reklamsammanhang är inte ovanligt. 

Kronprinsessan Victoria och Daniel utnyttjade

Prins Daniel och kronprinsessan Victoria figurerade häromåret i en reklamkupp i Kina. Då syntes de båda på en stor affisch för ett fastighetsbolag. 

Tilltaget fick det svenska kungahuset att sätta ner foten och koppla in jurister.

Även de danska kollegerna prinsessan Marie och kronprinsessan Mary har synts i rena bluffannonser på nätet där de påstås göra reklam för diverse skönhetsmedel. 

 

LÄS MER: Mary utnyttjad i reklambluff

 

Också i de fallen har kungahuset i Danmark reagerat med stenhårda nypor och försökt stänga ner de hemsidorna.

Samtidigt som kungahuset i Köpenhamn krishanterar rullar modeprinsens karriär vidare, nu närmast med en modevisning i Tokyo senare i november för det fashionabla modehuset Dior. Tidigare har han bland annat visat kläder för lyxmärket Burberry och prytt omslagen på modetidningar vilket betraktas som prestigeuppdrag.

Kvällsposten söker svenska hovets informationschef, Margareta Thorgren, för en kommentar.