Tullen slog på måndagen till mot julmarknaden i Malmö. Foto: LÄSARBILDTullen slog på måndagen till mot julmarknaden i Malmö. Foto: LÄSARBILD
Tullen slog på måndagen till mot julmarknaden i Malmö. Foto: LÄSARBILD
Tullen beslagtog 100 liter starkvinsglögg på julmarknaden på måndagen. Misstanken är att den är insmugglad. Foto: Maria RydhagenTullen beslagtog 100 liter starkvinsglögg på julmarknaden på måndagen. Misstanken är att den är insmugglad. Foto: Maria Rydhagen
Tullen beslagtog 100 liter starkvinsglögg på julmarknaden på måndagen. Misstanken är att den är insmugglad. Foto: Maria Rydhagen

Här slår tullen till mot julmarknaden

Publicerad

Tullen slog på måndagen till mot julmarknaden i Malmö.

Bland annat beslagtogs glögg – 400 liter vin och 80 liter sprit.

– Vi misstänker att det är alkohol som har smugglats in, säger Oscar Lindvall, förundersökningsledare vid Tullkriminalen.

Det var vid 15-tiden som två bilar från Tullverket slog till mot glöggförsäljningen på julmarknaden i centrala Malmö.

Åtskilliga kartonger lastades in i myndighetens skåpbil.

Tillslaget handlar inte om alkoholtillstånd, som är i sin ordning.

I stället är det glöggen – eller glühweinet – som serveras som tullen tror har importerats från Tyskland utan att de ansvariga betalat skatt.

– Vi misstänker att det är alkohol som har smugglats in. Att man har tillstånd att servera alkohol är en annan sak, säger Oscar Lindvall, förundersökningsledare vid Tullkriminalen.

Tullen beslagtog 480 liter alkohol

Han bekräftar att man gjorde vissa beslag vid insatsen.

– Vi tog en del alkohol, bland annat glögg. Även kontanter som kan fungera som bevis, säger han.

Under måndagskvällen meddelar Tullen att beslaget bestod av 80 liter sprit och 400 liter vin.

Tillslaget gjordes i samarbete med Malmö stad och Skatteverket.

– De har uppdagat andra saker. Det handlar om kassaflöde och arbetskraft, säger Oscar Lindvall.

Malmö Citysamverkan marknadsför arrangemanget, men står inte bakom det.

– Vi berättar om det som händer i city, och där är julmarknaden en sak, säger vd Pia Sandin och fortsätter: 

– Det är så klart jättetråkigt om någon inte håller sig till reglerna. Sådana aktörer vill vi inte ha med.

Försäljaren: "Jag kände inte till reglerna"

Ghaffar Dews som är ansvarig för julmarknaden känner till tillslaget.

– Det är förstås jättetråkigt. Glühwein har varit väldigt populärt, säger han.

Den ansvarige för glöggförsäljningen säger till Kvällsposten att det stämmer att glöggen kommer från Tyskland.

– De säger att vi måste köpa vårt glühwein här. Men vi har tagit in det från Tyskland, för glüwein finns ju inte här, säger ägaren och fortsätter:

– Jag visste inte vilka regler som gäller och jag har alla tillstånd. Jag kan betala skatt i morgon.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag