Tioåriga taxtiken Smilla tar emot gästerna på Abbekås hamnkrog och umgås med dem under måltiden. Och hon vill gärna ha sällskap av andra vovvar. Foto: Anders RoosTioåriga taxtiken Smilla tar emot gästerna på Abbekås hamnkrog och umgås med dem under måltiden. Och hon vill gärna ha sällskap av andra vovvar. Foto: Anders Roos
Tioåriga taxtiken Smilla tar emot gästerna på Abbekås hamnkrog och umgås med dem under måltiden. Och hon vill gärna ha sällskap av andra vovvar.  Foto: Anders Roos
Foto: Javier Brosch - FotoliaFoto: Javier Brosch - Fotolia
 Foto: Javier Brosch - Fotolia

Här kan du checka
in – med din hund

Publicerad

Fler och fler hotellkedjor vill att hela familjen ska känna sig välkommen och lanserar därför hundvänliga hotell.

Här får hunden en lyxig goodiebag såväl som en egen säng och specialmeny. På Abbekås Hotell och hamnkrog är till och med chefen fyrbent.

På Abbekås Hotell och hamnkrog är alla välkomna så länge de sköter sig, samma regler gäller för människor och hundar. I alla fall om Smilla får bestämma. Och det får hon också. Hon är känd som hotellets strävhåriga och kortbenta chef, som gärna låter sig klappas av gästerna. Och är hon på riktigt bra humör sticker hon till hotellets middagsätande hundgäster rostade kycklingfiléer till förrätt.

– Ja, här är det Smilla som bestämmer. Men hon varierar lite i dagsform, säger krögaren Lotta Mellberg som driver hotellet.

Efter många bilresor mellan Skåne och boendet i Frankrike noterade Lotta Mellberg att det var en helt annan inställning till att ha hundar med sig i hotell- och restaurangmiljö i Europa jämfört med i Sverige. Sedan sju år tillbaka har man därför erbjudit ett Voff-paket på hotellet i Abbekås där hunden får ett VID-kit (Very important dog), innehållandes lyxiga skönhetsprodukter, en tass-handduk och hundgodis och annat smått och gott. Därutöver är hundarna välkomna att sitta med vid middagen och får en egen sovkorg. Emellanåt är det väldigt många hundar på berättar Lotta Mellberg, men antalet klagomål från andra gäster under åren kan hon räkna på två fingrar.

– De flesta tycker att det är så himla mysigt och klappar hundarna. Det är avstressande med djur, säger Lotta Mellberg.

"Fanns ett behov"

Även många större hotellkedjor satsar nu på en mer kontinental och hundvänlig profil. För tre år sen blev det rusning till Mercures hotell vid Arlanda under nyårshelgen. Runt 140 hundar hade checkat in för att i lugn och ro fira nyår utan smällare och raketer. Det är nämligen inte tillåtet med fyrverkeri i området runt flygplatsen. Mercure hotels bestämde sig för att hundägare skulle premieras på fler hotell runtom i landet, och satsade i höstas på tre särskilda hundhotell – i Stockholm, Nyköping och Malmö.

– Vi märkte att det fanns ett behov av hundvänliga hotell och att det var svårt för hundägare att få tag på rum. De har tidigare fått vända sig till campingar, säger Britt Pettersson, hotelldirektör i Malmö.

På Mercure hotel Malmö är rummen extra rymliga och samtliga är tillgängliga för hundar i obegränsat antal nätter mot en engångsavgift på 150 kronor. Hundarna får vid incheckningen en välkomstpåse med hundgodis och information om närliggande parker och rastställen. Det finns också hundbäddar och matskålar för utlån. I restaurangen finns också en bardel där hundarna kan vistas och äta middag tillsammans med husse och matte. En speciell hundmeny har utformats, mest på skoj, bland annat serveras tuggpinnar av ankkött med grönt pynt.

Hundhotellet i Malmö har snabbt blivit populärt.

– I sommar har vi haft många hundar på hotellet. Gästerna är jättenöjda och påpekar att det är många som inte vill ta emot husdjur, säger Britt Pettersson.

Malin Forsberg
Malin Forsberg

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag