Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Här får resenärerna inte sitta på bussen i Malmö

Folkhälsomyndighetens Johan Carlson om reglerna kring sammankomster.
Stadsbussar i Malmö har numera förbud mot att sitta på de främre passagerarsätena.Foto: Privat
En diskussion pågår om resenärer ska förbjudas gå in genom bussars främre ingång.Foto: BILDBYRÅN

På allt fler bussar syns numera en avspärrning vid säten bakom chauffören. I Malmö reagerar flera resenärer. 

Förklaringen är enkel, och det handlar om Covid-19. Men snart kan även ingång genom framdörrarna spärras.

– Vi vill så långt det är möjligt skydda våra chaufförer från att smittas, säger Mahdi Ahmadi, pressjour på företaget Nobina som kör stadsbussar i bland annat Malmö.

Nobina finns på flera orter och är inte ensamma om att göra så här.

– Det här är en samhällskritisk tjänst som vi utför och det är viktigt att den fungerar så tille xempel elever kan komma till sina skolor och människor kan komma till sina arbetsplatser och hem, säger Mahdi Ahmadi på Nobinas pressjour.

Nobina och andra bussföretag har fört en dialog med Skånetrafiken om hur riskerna med smitta ska hanteras.  Beslutet att spärra de främre passagerarsätena bakom chaufförerna är resultatet av en sådan dialog. 

Pekar på riskerna

Samtidigt pågår en annan diskussion efter att fackförbundet Kommunal lyft en ny fråga om smittorisker för chaufförer. Det handlar om resenärer ska tillåtas gå på en buss genom den främre ingången.

Kommunal anser också att chaufförerna ska slippa kontrollera resenärernas biljetter.

Skånetrafiken har än så länge inte gått med på en sådan förändring. I förra veckan lät trafikdirektören Linus Eriksson meddela att Skånetrafiken följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Och än så länge finns ingen sådan rekommendation som stöder Kommunals krav.

Kommunals begäran bygger på att man hänvisar till en paragraf i arbetsmiljölagen som ett fackförbund kan använda när man anser att en arbetsgivare måste åtgärda risker i arbetsmiljön.

Hela veckan har det rapporterats om trängsel på SL:s bussar i Stockholm – så här tänker de lösa krisen.

MISSA INGA NYHETER FRÅN SYDSVERIGE – ladda ner Kvällspostens app!