Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Här är nya bluffmejlet som lurar SEB-kunder

Foto: Skärmavbild
Foto: Annika Af Klercker

Här är det nya bluffmejlet som skickas till SEB:s kunder.

Oroliga läsare har hört av sig till Kvällsposten och nu varnar banken.

– Svara aldrig på dem och tryck aldrig på några länkar, säger SEB:s presschef Anna Helsén.

Via mejl uppmanas bankkunderna att dela med sig av sina kontouppgifter då de behöver kontrolleras.

Som avsändare står Skandinaviska Enskilda Banken, men mejlet är inte skickat av SEB.

– Varken vi eller någon annan bank skickar ut mejl där vi begär att man ska svara med sina kontouppgifter eller liknande, säger Anna Helsén.

Bedrägeriförsöket har drabbat flera av Kvällspostens läsare som hört av sig. Så länge mejlen inte besvaras finns ingen anledning till oro.

– Bluffmejl är tyvärr vanliga, men de flesta är så pass vana vid dem att de har lärt sig att trycka bort dem direkt. Folk börjar bli ganska medvetna om det här, men det händer att man blir lurad och därför kan vi inte varna nog många gånger.

Inte ovanligt

– Det värsta som kan hända är att man låter sig luras och lämnar ut sina uppgifter. Då har man lämnat ut värdehandlingar och då kan man råka ut för bedragare, säger Anna Helsén.

Hur går man som privatperson vidare då?

– Om man har svarat och sen kommit på att det kanske inte var så klokt så ska man kontakta sin bank direkt. Rent allmänt så ska man följa sina konton och se så att det inte har skett några konstiga överföringar.

Hur stora chanser har man att få tillbaka sina pengar om man blir lurad?

– Det går inte att svara generellt på. Det beror på vad som har hänt och hur det har hänt. Man är personligen ansvarig för sina inloggningsuppgifter. De är en nyckel till ditt konto och den ska man hålla hårt i. Om det olyckliga skulle inträffa så ta kontakt med banken så snabbt som möjligt.

Den här typen av försök till bedrägeri är långt från ovanlig. Privatpersoner drabbas dagligen.

– Det går lite i cykler och det är inte bara kunder som drabbas. Mejlen går ofta även ut till de som inte är kunder hos oss och det är omöjligt att svara på exakt hur många som får dem. En del är ganska skickligt gjorda, men i de allra flesta fall ser man att de inte kommer från något företag. Det kan vara felstavningar och liknande, säger Anna Helsén.