Michael La Cour, managing director på Ikea Food och Alexander Magnusson kock och produktutvecklare på Ikea Food. Foto: IKEAMichael La Cour, managing director på Ikea Food och Alexander Magnusson kock och produktutvecklare på Ikea Food. Foto: IKEA
Michael La Cour, managing director på Ikea Food och Alexander Magnusson kock och produktutvecklare på Ikea Food. Foto: IKEA
Jacob Holmström, pressansvarig för Ikea. Foto: IKEAJacob Holmström, pressansvarig för Ikea. Foto: IKEA
Jacob Holmström, pressansvarig för Ikea. Foto: IKEA

Här är landets enda Ikea med vego-korv

Publicerad

Ikea har sålt varmkorv sedan 1981. Nu håller man på att experimentera fram en vegetarisk korv – som varuhuset i Malmö blir först i världen att testa.

– Ambitionen är hög, säger Jacob Holmström, pressansvarig för Ikea.

Med start vecka sju börjar Ikea i Malmö erbjuda vegetarisk korv till sina kunder i bistron. Det avslöjade Ikea i ett internationellt pressmeddelande i början på februari.

"Den nya Ikea vegokorven är förutom delikat ett mer hållbart alternativ för människor att njuta av vid sitt Ikea-besök", skriver Ikea.


LÄS OCKSÅ: Ikeas nya satsning: Växtbaserat protein

Korven är fortfarande under utveckling och en prototyp kommer testas på Ikea-affären i Malmö. Tanken är att vegokorven sedan ska utvärderas, förbättras och börja säljas i alla Ikea-affärer i Europa från augusti 2018 och världen över under 2019, vilket även 24Malmö skrivit om.

– Anledningen till att vi kör i Malmö är för att i Malmö finns huvudkontoret för globala Ikea food. Då är det väldigt praktiskt att göra det i det närliggande varuhuset helt enkelt, säger Jacob Holmström.

"Ska bli lika omtyckt"

"Som alltid när vi utvecklar nya produkter måste vi säkerhetsställa att den är god och att våra kunder gillar den. Det finns ingen anledning att skapa mer hållbara alternativ för våra kunder om det inte är gott". Säger Micheal La cour, managing director på Ikea Food Services AB, i pressmeddelandet.

– Ambitionen är hög, att den vegetariska korven ska bli minst lika omtyckt som vårt köttalternativ, säger Jacob Holmström.

Ingredienserna har noga testats fram i testköket.Foto: IKEA

Ikea började servera varmkorv för fem kronor år 1981 och numera serveras den över hela världen. Tanken är att den nya korven ska komplettera den gamla.

– Vi har haft vegetariska alternativ på många platser i olika former under många år. Nu vill vi ta klivet att kunna erbjuda våra kunder ännu ett mer hållbart alternativ när de besöker Ikea, Jacob Holmström.

Relaterade ämnen
Maja Strömberg
Maja Strömberg

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag