Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Här är kvinnorna som vill förändra ölbranschen

Jessica Heidrich, Sandra Lööv, Viktoria Schulga, Li Johansson, Sara Norberg, Emily Olofsson, Ida Brantlind, Kaitlin Snyder. Foto: Jeff Flindt
Projektet pågick i hela världen på Internationella kvinnodagen. Genrebild. Foto: COLOURBOX

På torsdagen samlades ett gäng kvinnliga bryggare på Höganäs Bryggeri för ett stort sambryggningsprojekt av öl.

Syftet var att stärka kvinnors plats i den mansdominerade branschen. 

– Vi vill få andra tjejer att ta steget in i branschen, Jessica Heidrich som är engagerad i projektet. 

På torsdagen, på internationella kvinnodagen samlades ett gäng kvinnor på Höganäs Bryggeri för att delta i världens största sambryggning av öl, vilket Helsingborgs dagblad var först med att skriva om. Arrangörer för projektet var Pink boots society och syftet med projektet är att stärka kvinnors plats i den mansdominerande ölbranschen. 

På plats fanns kvinnor från 20 till 40 år för att brygga öl ihop. 

– Vi några kvinnliga bryggare som har samlats i dag. Branschen är mansdominerad men inte grabbig. För alla tjejer som är här i dag så är det ett enormt välkomnande vi bryggare hjälper varandra, säger Jessica Heidrich som är engagerad i Pink boots society och arbetat i branschen sedan nio år tillbaka. 

Behöver bli mer inkluderande

Projektet pågick i hela världen på internationella kvinnodagen. I 24 länder på totalt 230 bryggerier samlas 1700 medlemmar för att brygga öl tillsammans. I år firade de även 5-årsjubileum. 

Syftet är att uppmärksamma andra kvinnor och få fler kvinnor att ta steget in i branschen. Det här, genom bland annat nätverk och mässor. 

Jessica Heinrich menar att det finns saker som måste förbättras och bland annat genom att branschen blir mer inkluderade som hon uttrycker det.

– Ölbryggare måste tänka mer inkluderande, genom att vända sig till tjejer och då menar jag inte genom exklusiva tjejevenemang, säger Jessica Heinrich. 

Bryggde egen IPA

På torsdagen bryggdes det två olika sorters öl på Höganäs Bryggeri. New England IPA som gick under namnet Boot print IPA. En öl som är fyllig, fruktig och smakrik. 

– Tanken är att ölen ska säljas på krogar och Systembolaget och sedan visas upp på Göteborgs ölmässa senare under våren, säger Jessica Heinrich. 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!