Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Här är Ikeas nya satsning: ”Dröm som blir verklighet”

Ikea gör fler och fler satsningar som inte sker inne i omklädningsrummet.Foto: Alexander Blinov/Colourbox
Välkommen in! Snart kan du bo i ett renodlat Ikea-rum på hotell Moment i Malmö. Foto: Colourbox

Ikea utvecklas ständigt. Nya steget är att ta sig in på hotellmarknaden. 

I ett unikt projekt samarbetar nu Ikea Sverige med hotell Moment i Malmö – möbeljätten har ansvar för inredningen. 

– Vi vill inte enbart leverera möbler utan det handlar om en helhetslösning där inredningen ska kunna vara skalbar. Moment ska kunna använda lösningen i fler hotell, säger Jessica Hansson på Ikea Sverige till Sydsvenskan

Hotellet Moment ligger mitt emot centralstrationen i Malmö. I skuggan av det anrika hotellet Savoy ska de nu expandera, 74 rum ska bli mer än det dubbla och för att hjälpa till med inredningen har de vänt sig till en bekant möbelaktör – nämligen Ikea. 

– Vår affärsidé är att vara ett prisvärt, yteffektiv och hållbart hotell och min tanke var att samma ord passade bra in på Ikea. Men aldrig kunde jag tro att den här drömmen skulle bli verklighet, säger hotellchefen Hanna Sundkvist. 

Men det blev den. Tillsammans har hotellet och Ikea gjort en analys av vad dagens hotellkunder är ute efter och hur Moment vill uppfattas. 

Ikea har varit en aktiv del av projektet från första början. Målet med inredningen är att skapa ”en ombonad känsla med skandinavisk design där gäster ska känna sig hemma”.

Ikea har vana vid att få sina kunder att sova gott. Nu ska de få hotellgäster att sussa sött. Foto: Colourbox

Ikea har två egna hotell

Möbeljätten har två egna hotell redan, utanför huvudkontoren i Älmhult och nederländska Delft, men nu ger sig Ikea för första gången in som inredare på hotellmarknaden.

– Samarbetet med Moment är annorlunda. Det är det första där vi jobbar med en renodlad hotelloperatör och därmed ett steg in för Ikea som inredningspartner på hotellmarknaden i Sverige i större skala, säger Jessica Hansson, som är ansvarig för företagsaffärer på Ikea Sverige, till Sydsvenskan

Att hotell Moment i Malmö nu blir först med ett Ikea-samarbete innebär inte att det finns någon exklusivitet mellan bolagen. 

– Men vi har ett nära samarbete i Malmö som vi gärna för vidare till nya städer. Vi får se vad som händer, helt klart i alla fall är att Ikeas företagsaffär ska växa i hotellsegmentet, det är ett aktivt beslut, säger Jessica Hansson. 

Citybutiker är en annan av Ikeas satsningar. Foto: STELLA PICTURES

Ikeas city-butiker

Ikea utvecklas på många plan – men kärnverksamheten är försäljningen av möbler. Därför testar möbeljätten bland city-butiker, som till exempel i Stockholm City där det finns en renodlad köksbutik på Regeringsgatan. 

– Det här är ytterligare ett sätt för oss att komma närmare våra kunder i deras vardag. Vill öka möjligheten att besöka oss och vi vill därför etablera oss i city med stark närhet till kollektivtrafik, där människor rör sig och arbetar, sa Håkan Svedman, dåvarande landscefen för Ikea Sverige, när butiken öppnade 2017.

I centrala Paris har Ikea öppnat en mindre butik på Boulevard de la Madeleine, samma sak i New York, på Tredje Avenyn på Upper East Side. 

I Paris-butiken finns 1500 utvalda artiklar till försäljning, resten går att beställa. New York-butiken är bara till för inspiration, här ska kunderna kunna känna på varor och material för att sedan beställa och få varorna hemskickade. 

Ladda ner KvP:s nyhetsapp. Foto: Skärmdump