155 klassiska motorcyklar avverkade drygt 50 mil under två dagar, med målgång på Örenäs slott. Det var 54:e gången det något makliga Skåne Rundt-rallyt kördes. Foto: Christer Wahlgren155 klassiska motorcyklar avverkade drygt 50 mil under två dagar, med målgång på Örenäs slott. Det var 54:e gången det något makliga Skåne Rundt-rallyt kördes. Foto: Christer Wahlgren

155 klassiska motorcyklar avverkade drygt 50 mil under två dagar, med målgång på Örenäs slott. Det var 54:e gången det något makliga Skåne Rundt-rallyt kördes.

 Foto: Christer Wahlgren
Sten-Åke Faxemo, 76, såg till att deltagarna fick fika. Foto: Christer WahlgrenSten-Åke Faxemo, 76, såg till att deltagarna fick fika. Foto: Christer Wahlgren
Sten-Åke Faxemo, 76, såg till att deltagarna fick fika. Foto: Christer Wahlgren
Andreas Deuses New Hudson från 1914 var den äldsta motorcykeln på plats. Foto: Christer WahlgrenAndreas Deuses New Hudson från 1914 var den äldsta motorcykeln på plats. Foto: Christer Wahlgren
Andreas Deuses New Hudson från 1914 var den äldsta motorcykeln på plats.  Foto: Christer Wahlgren
Hans Martinsson, 76, från Trollhättan med sin BSA Sport Special 1928. Foto: Christer WahlgrenHans Martinsson, 76, från Trollhättan med sin BSA Sport Special 1928. Foto: Christer Wahlgren
Hans Martinsson, 76, från Trollhättan med sin BSA Sport Special 1928. Foto: Christer Wahlgren
MC-poliserna Lasse Svensson, Nils Erik Erlandsson och Håkan Johansson såg till att allt flöt på. Foto: Christer WahlgrenMC-poliserna Lasse Svensson, Nils Erik Erlandsson och Håkan Johansson såg till att allt flöt på. Foto: Christer Wahlgren
MC-poliserna Lasse Svensson, Nils Erik Erlandsson och Håkan Johansson såg till att allt flöt på. Foto: Christer Wahlgren
Foto: Christer WahlgrenFoto: Christer Wahlgren
 Foto: Christer Wahlgren

Här är himmelriket för de motorcykel-frälsta

Publicerad

Hundratals år av motorhistoria rullade runt på vägarna under Skåne Rundt. Ett unikt tillfälle att uppleva muller med anor.

– Jag tycker att grejorna ska användas och inte bara visas upp på museum, säger Per Rosengren, 50 på Landskrona som färdades på en Ace från 1922.

Rallyt gick av stapeln härom helgen med start och målgång på Örenäs slott. Under två dagar avverkade 155 anmälda ekipage drygt 50 mil i en, med rallymått mätt, maklig takt.

– Det var 54:e året nu, säger Sten-Åke Faxemo som mötte deltagarna i Smygehuk och såg till att motorcyklisterna fick fika.

Motorcykel från 1914

Äldsta deltagande motorcykeln var, som Kvällsposten tidigare berättat, Andreas Deuses New Hudson från 1914. Tysken har varit med och kört rundan 13 år i rad. Hans Martinsson, 76 från Trollhättan hade tagit sig ner med fyra kompisar och en BSA Sport Special, 1928.

– Jag har hållit på med den i tio år. Det är en av sex likadana i världen som fortfarande är i gång, berättar Hans Martinsson som fått komplettera det mesta på den gamla tävlingscykeln.

– Cykeln var rostig, ramen var av, det mesta saknades.

Under åren lopp har det blivit många besök på veteranmarknader i England och kontakter med BSA-klubben där.

Den före detta Saab-ingenjören har bland annat fått tillverka nya delar till oljesystemet, diverse kugghjul och renoverat generatorn.

Kuggarna i lådan var slut

Starten i Skåne var den första för Hans och hans BSA och innebar en del bakslag i renoveringsarbetet. Kuggarna i växellådan var slut och det innebar att det inte gick att kicka i gång cykeln till starten.

– Men mina kompisar ställde upp och puttade i gång mig.

På vägen tillstötte dessutom komplikationer i form av en avbruten växelspak.

– Men det fixade vi till på en bensinstation, säger Hans Martinsson som redan bestämt sig för att återvända nästa år.

– Grejen är ju inte att vinna. Det är ju att få uppleva allt och att få vara med. Det var väldigt trevligt.

Flera veteraner

Många av deltagarna är, precis som sina fordon, veteraner. I det startfältet var Per Rosengren, 50 från Landskrona en av de yngre. Per Rosengren berättar att han har sex motorcyklar i garaget. Det är allt från veteraner till en modern motorcykel, en Indian -14, för längre turer. Till Skåne Rundt valde han sin 4-cylinders Ace från 1922. Han frikopplar med foten, växlar med vänsterhanden och gasar med högern.

– Det är inte bara att trycka på en knapp och dra i väg. Här jobbar du med hela kroppen.

Den tidens "top of the line"-motorcykel som marknadsfördes med hastighetsrekord (satt med en Ace XP-4 1923 med topphastigheten 208 km/h) och ett pris som gjorde den tämligen exklusiv. Men några av motorcyklarna såldes i alla fall i Sverige genom en återförsäljare i Stockholm. Per Rosengren hittade sin hos en "gentleman" på norrlandskusten som renoverat den med kärleksfull möda för några år sedan.

Det fanns. förklarar han, ingen anledning att tveka när möjligheten dök upp.

Motorcyklar ska rulla

– Det var ett "once in a lifetime". Du hittar inte en sådan igen, säger Per Rosengren som alltså är av åsikten att motorcyklar ska rulla i stället för att stå på museum.

– Jag körde ju 50 mil och det funkade. Jag låg säkert i 80-90 och det är rätt häftigt. Man skulle ju kunna köra fortare men smäller du en sådan motor så blir det dyrt. Man får ju vara lite försiktig med den.

Skåne Rundt arrangerades av Motorcykelhistoriska klubben syd.

Henrik Högström
Henrik Högström

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag