Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Här är himmelriket för de motorcykel-frälsta

155 klassiska motorcyklar avverkade drygt 50 mil under två dagar, med målgång på Örenäs slott. Det var 54:e gången det något makliga Skåne Rundt-rallyt kördes.

Foto: Christer Wahlgren
Sten-Åke Faxemo, 76, såg till att deltagarna fick fika. Foto: Christer Wahlgren
Andreas Deuses New Hudson från 1914 var den äldsta motorcykeln på plats. Foto: Christer Wahlgren
Hans Martinsson, 76, från Trollhättan med sin BSA Sport Special 1928. Foto: Christer Wahlgren
MC-poliserna Lasse Svensson, Nils Erik Erlandsson och Håkan Johansson såg till att allt flöt på. Foto: Christer Wahlgren
Foto: Christer Wahlgren

Hundratals år av motorhistoria rullade runt på vägarna under Skåne Rundt. Ett unikt tillfälle att uppleva muller med anor.

– Jag tycker att grejorna ska användas och inte bara visas upp på museum, säger Per Rosengren, 50 på Landskrona som färdades på en Ace från 1922.

Veteraner i Sverige 5 i topp

Totalt finns det runt 11 000 motorcyklar registrerade som är av årsmodell 1950 eller äldre. Västra Götaland och Skåne är veterantätast i Sverige. Norrbotten ligger, av förklarliga skäl, lågt.

Västra Götalands län 1815

Skåne 1473

Stockholm 1118

Dalarnas län 635

Jönköping 575

Rallyt gick av stapeln härom helgen med start och målgång på Örenäs slott. Under två dagar avverkade 155 anmälda ekipage drygt 50 mil i en, med rallymått mätt, maklig takt.

– Det var 54:e året nu, säger Sten-Åke Faxemo som mötte deltagarna i Smygehuk och såg till att motorcyklisterna fick fika.

Motorcykel från 1914

Äldsta deltagande motorcykeln var, som Kvällsposten tidigare berättat, Andreas Deuses New Hudson från 1914. Tysken har varit med och kört rundan 13 år i rad. Hans Martinsson, 76 från Trollhättan hade tagit sig ner med fyra kompisar och en BSA Sport Special, 1928.

– Jag har hållit på med den i tio år. Det är en av sex likadana i världen som fortfarande är i gång, berättar Hans Martinsson som fått komplettera det mesta på den gamla tävlingscykeln.

– Cykeln var rostig, ramen var av, det mesta saknades.

Under åren lopp har det blivit många besök på veteranmarknader i England och kontakter med BSA-klubben där.

Den före detta Saab-ingenjören har bland annat fått tillverka nya delar till oljesystemet, diverse kugghjul och renoverat generatorn.

Kuggarna i lådan var slut

Starten i Skåne var den första för Hans och hans BSA och innebar en del bakslag i renoveringsarbetet. Kuggarna i växellådan var slut och det innebar att det inte gick att kicka i gång cykeln till starten.

– Men mina kompisar ställde upp och puttade i gång mig.

På vägen tillstötte dessutom komplikationer i form av en avbruten växelspak.

– Men det fixade vi till på en bensinstation, säger Hans Martinsson som redan bestämt sig för att återvända nästa år.

– Grejen är ju inte att vinna. Det är ju att få uppleva allt och att få vara med. Det var väldigt trevligt.

Flera veteraner

Många av deltagarna är, precis som sina fordon, veteraner. I det startfältet var Per Rosengren, 50 från Landskrona en av de yngre. Per Rosengren berättar att han har sex motorcyklar i garaget. Det är allt från veteraner till en modern motorcykel, en Indian -14, för längre turer. Till Skåne Rundt valde han sin 4-cylinders Ace från 1922. Han frikopplar med foten, växlar med vänsterhanden och gasar med högern.

– Det är inte bara att trycka på en knapp och dra i väg. Här jobbar du med hela kroppen.

Den tidens "top of the line"-motorcykel som marknadsfördes med hastighetsrekord (satt med en Ace XP-4 1923 med topphastigheten 208 km/h) och ett pris som gjorde den tämligen exklusiv. Men några av motorcyklarna såldes i alla fall i Sverige genom en återförsäljare i Stockholm. Per Rosengren hittade sin hos en "gentleman" på norrlandskusten som renoverat den med kärleksfull möda för några år sedan.

Det fanns. förklarar han, ingen anledning att tveka när möjligheten dök upp.

Motorcyklar ska rulla

– Det var ett "once in a lifetime". Du hittar inte en sådan igen, säger Per Rosengren som alltså är av åsikten att motorcyklar ska rulla i stället för att stå på museum.

– Jag körde ju 50 mil och det funkade. Jag låg säkert i 80-90 och det är rätt häftigt. Man skulle ju kunna köra fortare men smäller du en sådan motor så blir det dyrt. Man får ju vara lite försiktig med den.

Skåne Rundt arrangerades av Motorcykelhistoriska klubben syd.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!