Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Här är företaget som belönar misstag – med champagne

– En av våra största vinster i företaget blev till tack vare tre misslyckanden., säger Kristian Schrøder Hart-Hansen, VD för företaget. Foto: Pressbild
Företaget har delat ut åtskilliga champagneflaskor efter deras misslyckanden. Foto: JAN WIRIDEN / GT/EXPRESSEN

I vanliga fall brukar företag belöna vinster och när något går bra.

Men på LEO Innovation Lab blir du belönad – för dina misstag.

– En av våra största vinster i företaget blev till tack vare tre misslyckanden, säger Kristian Schrøder Hart-Hansen, vd för företaget.   

Att komma med nya idéer är en av grundpelarna för att företag ska komma framåt och kunna växa. Men ofta kan det vara läskigt att pressentera sin nya idé, för att man är rädd att göra fel. Då kan det i stället bli så att man inte säger något alls, trots att idén är bra.

Det ville Kristian Schrøder Hart-Hansen, vd på danska företaget LEO Innovation Lab, ändra på. 

För tre år sedan bestämde han sig för att driva igenom något han kallar för "failforward", som TV2 var först att rapportera om. Det går ut på att hans medarbetare blir belönade, när de gör misstag. Och belöningen är en flaska champagne.

– Jag ville få medarbetarna att förstå att jag menade allvar när jag sa att det är okej att göra fel. Det var då jag kom på att vi kan fira misstagen med champagne, säger han.

Wall of fame

Förutom att fira med skumpa så inrättades också en wall of fame på företaget, där de satte upp deras största misstag.

– I början firade vi oftare, men i nuläget ligger vi på ungefär 20 stycken större misstag och runt 100 stycken mindre.

Felen som görs i andra projekt blir till lärdomar i nya idéer. Men det handlar inte bara om att göra fel förstås. För att kunna växa och gå framåt krävs också vinster. Där menar Kristian att dessa går hand i hand.

– En av våra största vinster i företaget blev till tack vare tre misslyckanden. 

Han säger att failforward har gjort att man har bättre kommunikation på företaget. En av sakerna man måste våga göra är att se när en idé inte håller måttet och avsluta det.

– När något är fel måste vi våga avsluta det snabbt, och sen fortsätta framåt med något nytt.

Men finns det något fel som inte belönas med champagne?

– Det skulle vara om man gör samma misstag två gånger, säger han.

Många unga 

Kristian pratar också om vikten att attrahera rätt människor till arbetsplatsen. Företaget arbetar med att göra livet enklare för människor med olika hudsjukdomar.

Många av de som jobbar på LEO Innovation Lab är så kallade millennials, alltså människor födda på 80 och 90 –talet. 

– De ställer högre krav på sitt arbete än andra "vanliga" personer och drivs ofta av ett högre syfte. Det är dem man måste engagera. Om man ger dem rätt förutsättningar så ger dem enormt mycket tillbaka, säger Kristian Schrøder Hart-Hansen.

Och det verkar som att de lyckas.

– Jag har aldrig jobbat med så många unga och smarta människor.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!