Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Här är allt du behöver veta – inför utlandsresan med tåg

Dan Olofsson är SJ:s expert när det kommer till att resa utomlands med tåg.Foto: Anna Alverhag
Foto: SHUTTERSTOCK
Carola Jarnung jobbar med tågrådgivning på Helsingborgs kommun.

Allt fler väljer bort flyget och tar i stället tåg när det vankas utlandsäventyr.

Resan tar visserligen längre tid – men att åka längst med räls snarare än ovan moln har också flera fördelar.

– Det är väldigt genuint och folkligt att åka tåg, säger Carola Jarnung, som arbetar med tågvägledning i Helsingborg. 

Här är allt du behöver veta inför utlandsresan med tåg. 

Det är grönt.

Det är bekvämt. 

Det går förhållandevis fort.

Men det kan också vara krångligt, långsamt, trångt och allmänt jobbigt.

Att åka utomlands med tåg går inte alltid som på räls. Men det är ändå en färdmetod som blir allt populärare, med ett intresse som ständigt ökar.

För några år sedan startades Facebook-gruppen Tågsemester. I ren raketfart har gruppen fått tusentals aktiva användare, som delar med sig av tips och upplevelser från sina egna tågresor. Numera har Tågsemester även blivit ett bolag, som dels ger råd inför tågresor och som dels även säljer så kallade Interrailkort. 

– Det började med att jag själv reste på några längre tågresor eftersom jag visste att det inte är miljövänligt att flyga. Men jag blev frustrerad för det fungerade inte så bra som jag ville, säger Susanna Elfors, som för några år sedan startade gruppen.

Susanna Elfors arbetar med hållbar utveckling och berättar att hennes längsta tågresa är till Slovenien. När kommande resenärer kontaktar henne och hennes bolag är det ofta personer som planerar att resa än längre än så, ofta till Italien eller Spanien. 

– Österrike och Schweiz är också populära länder. Schweiz har mycket tåg men det är väldigt dyrt att vara där, säger hon.

För några år sedan grundade Susanna Elfors Facebook-gruppen Tågsemester, som nu har tusentals aktiva användare.Foto: Marc Femenia

Helsingborg har startat tågrådgivning

Tidigare under våren drog Helsingborgs stad i gång en tågvägledning som en del av kommunens hållbarhetsarbete. Privatpersoner kan där få tips och råd innan de ger sig ut på utlandsresor med tåg. 

Carola Jarnung arbetar med tjänsten och berättar att intresset är stort och det växer ständigt.

– Det är många som intresserar sig och intresset är jättestort. Många har flygskam och då blir vissa nyfikna och känner att det hade varit kul att åka tåg i stället, säger Carola Jarnung.

Vad kan ni ge för tips när folk ringer till er?

– Det kan handla om vilka bokningssidor man ska använda och vilka resvägar man ska välja. Kanske att man ska åka längre sträckor. Ju fler byten man gör, desto jobbigare blir resan.

Susanna Elfors tips inför tågsemestern

• Anpassa resan efter tiden

– Man måste ta det lite lugnare och inte åka för långa sträckor. Stanna på vägen och upptäck! Stanna i mindre orter om du har några timmar över, och ta med saker att göra på tåget.

 

• Ta med mat på tåget

– Det finns ofta restaurangvagnar men folk tenderar att sätta sig ner med en kopp kaffe hela resan.

 

• Köp Interrailkort

– Det gör att du kan åka mellan flera olika europeiska länder.

Slår ett slag för östra Europa

Med några byten går det att åka till praktiskt tagit vilken storstad i Europa som helst med tåg från södra Sverige. En tågresa till Berlin tar lite drygt 9 och en halv timme från Malmö, samtidigt som en tur till Barcelona tar strax över 30 timmar.

Men även städer som annars inte ses som typiska turistpärlor kan ha enormt mycket att erbjuda, berättar Dan Olofsson. Han är SJ:s egen expert på utlandsresor med tåg, och han har själv åkt på många, och långa, resor längst med räls.

– Om du åker på högsäsong så skulle jag rekommendera att åka någonstans som inte alla åker till och då är Östeuropa fantastiskt. I ett land som Ukraina finns mycket att se och det är extremt billigt ur ett svenskt perspektiv, säger Dan Olofsson.

Den typen av resor kräver däremot byten. Det allra vanligaste är att först åka från Malmö till den danska huvudstaden Köpenhamn, och sedan vidare till Hamburg i norra Tyskland. Därifrån går sedan direktavgångar till mer eller mindre alla storstäder i hela Europa. 

– Resan går nästan alltid via Hamburg genom Köpenhamn. Tågsträckan till Rödby elektrifieras, så just nu är det buss som gäller under delar av resan. Men från Hamburg kan du ta dig till väldigt många olika länder, säger Carola Jarnung.

Se tågturen som en del av resan

Att åka tåg en lång sträcka kan vara en rejäl utmaning och det gäller att ha lite framförhållning för att resan ska gå så snabbt och smidigt som möjligt. Dessutom gäller det att se charmen i allt det där som annars kan få en tågresa att framstå som onödigt lång och jobbig.

Måste du göra ett tågbyte i en liten stad ute på landet? Var tidigt ute så du kan uppleva stan.

Ska du åka en lång sträcka? Åk på natten när du ändå sover.

– Det som många riskerar att gå fel i är att man försöker ersätta en flygresa med tåg. Om du åker tåg måste du se själva resan som en del av semestern. Sett av mer tid och åk inte konstant i 30 eller 40 timmar, säger Dan Olofsson.

Vad brukar folk göra för fel när de åker på första långa tågresan? 

– Jag tror att om man inte varit ute mycket innan ska man inte börja med att åka till södra Italien eller Portugal. Åk närmre, det kan vara Tyskland, Danmark eller Polen. Då lär man sig också hur saker och ting fungerar på tågstationerna. 

Interrail räcker inte alltid

Det är lätt att uppleva tågresandet som en enorm labyrint – SJ erbjuder som bäst en resa till Danmark och ska du längre ut i Europa måste du leta runt på flera olika hemsidor för att kunna boka alla tågbiljetter som krävs. 

Alternativet är att köpa ett Interrailkort, som går att använda som biljett på de allra flesta tåg i Europa. Men inte ens Interrail säkerställer att du får plats på alla tåg. 

– Interrail fungerar väldigt bra i de länder där man inte behöver platsboka, som Tyskland och Schweiz. I Frankrike och Spanien ska man ofta ha platsbokning och då kan det vara lite omständigt med Interrail, Carola Jarnung.

Kommer man alltid ombord på tåget med Interrail, även utan platsbokning?

– I Tyskland, Schweiz och Österrike kommer du alltid ombord på tåget, men är det fullt får du stå. I Frankrike och om du åker nattåg så måste du också ha en platsbokning, även om du har Interrail.

Det går även att hitta tågbiljetter genom det tyska statliga tågbolaget Deutsche Bahn. I deras reseplanerare finns avgångar till mer eller mindre vilken stad som helst – från London i Storbritannien, till Rom i Italien och Amsterdam i Nederländerna.

Detta är Interrailkortet

Interrailkortet ger mer eller mindre obegränsat med resor med de stora tågoperatörerna i Europa. Kortet räknas som en giltig biljett och gör så du inte behöver köpa nya tågbiljetter vid varje stopp. 

 

Interrailkortet har ett så kallat Global Pass, vilket fungerar i 31 länder, från Belgien till Spanien, Italien, Kroatien och Grekland.

 

Priset på ett Interrailkort varierar. Tre resdagar inom en och samma månad kostar 2 763 kronor, och tre månaders fria tågresor kostar 9 953 kronor. Priserna gäller för en vuxen mellan 28 och 59 år. 

 

Barn upp till 11 år kan få sitt Interrailkort kostnadsfritt, om en vuxen person bokar sitt samtidigt. 

 

Kortet går att köpa på Interrail.se. 

Börjar med utlandsbokningar

SJ:s förhoppning är att det snart ska bli lättare att boka en tågresa till utlandsäventyret. Dan Olofsson berättar att företaget just nu arbetar på att utveckla sin bokningstjänst. 

– Vi har bestämt att vi måste förbättra vår möjlighet att sälja utlandsresor eftersom efterfrågan är så stor. Så det är ett arbete vi har satt i gång och där vi hoppas kunna erbjuda resor till flera Europeiska städer, säger Dan Olofsson, utan att precisera mer exakt när SJ kan tänkas slå upp portarna för utlandsbokningen. 

Resebyråkedjan Resia tog sig i kragen och började erbjuda tågresor tidigare under året. De upplever att tågintresset är enormt bland svenska folket, och företaget själva berättar att bokningarna ”rullar in”.

– Mycket beror så klart på miljödebatten i media, om hur vårt resande påverkar miljön. Men en annan sida är att svenskarna i allt högre utsträckning vill uppleva fler saker på en och samma resa. Något man definitivt får på en tågresa där fokus inte bara blir på flygplatser och slutdestination, säger Linda Eklund, PR-exprt på Resia.

Lina Eklund berättar att Resias tågresor är hett eftertraktade.Foto: Jonatan Svennered

Men ett problem kvarstår, oavsett hur smidigt det än blir att åka utomlands med tåg: priset.

– Det stämmer att det är lite dyrare att åka tåg, men det beror också på att det är extremt billigt att flyga. Som hållbarhetsexpert tycker jag att vi alla behöver förändra vårt sätt att resa. Det är egentligen lite för billigt att resa, framför allt med flyg, säger Susanna Elfors, som också framhåller att en tågresa på natten kan dra ner kostnaden för exempelvis hotellnätter. 

Linda Eklund på Resia hoppas att samarbetet förbättras mellan de europeiska länderna i framtiden, så att tågresandet underlättas och blir enklare. Dessutom vill hon se fler politiker som väljer tåget framför flyget – både privat och i tjänst. 

– Man borde kunna gå ihop med andra länder i Europa för att underlätta samarbetet och på så sätt kanske slippa pappersbiljetter. Då blir ju det ju även ett ännu mer miljövänligt val. Dessutom vore det intressant och kul att se fler politiker som väljer tåget i stället för flyget – även ut i Europa, säger hon.