Hannah Karlsson agerade kvickt när hon insåg att mannen höll på att mista livet. Foto: SOS-alarmHannah Karlsson agerade kvickt när hon insåg att mannen höll på att mista livet. Foto: SOS-alarm
Hannah Karlsson agerade kvickt när hon insåg att mannen höll på att mista livet. Foto: SOS-alarm
Det skulle dröja 20 minuter för ambulansen att komma till platsen – vilket gjorde att Hannah Karlsson fick tänka till. Foto: PER WISSING / GT/EXPRESSENDet skulle dröja 20 minuter för ambulansen att komma till platsen – vilket gjorde att Hannah Karlsson fick tänka till. Foto: PER WISSING / GT/EXPRESSEN
Det skulle dröja 20 minuter för ambulansen att komma till platsen – vilket gjorde att Hannah Karlsson fick tänka till. Foto: PER WISSING / GT/EXPRESSEN

Hannah, 35, hyllas efter hjälteinsatsen

Publicerad

Ett samtal om en livlös man kom in till SOS-alarm – men tiden var knapp och ambulansen befann sig 20 minuter från platsen.

Då kom SOS-operatören Hannah Karlsson på en lösning som kunde rädda mannens liv.

– Jag kände att man behövde tänka utanför boxen, säger hon.

När en förtvivlad kvinna ringde till SOS Alarm om hennes livlöse man agerade SOS-operatören Hannah Karlsson, 35, kvickt. Trots att ambulans omgående hade larmats till platsen på den jämtländska landsbygden noterade hon att det skulle dröja innan hjälpen anlände.

Det var kollegan Ulrika Lindström som hade tagit emot samtalet, men Hannah som satt bredvid förstod att läget var akut när Ulrika instruerade kvinnan i telefon till hjärt-lungräddning (HLR). 

– Jag hörde att Ulrika fick in ett samtal och jag såg direkt på hennes blick att det var allvarligt. När jag tittade på hennes skärm förstod jag att ambulansen hade kvar mer än 20 minuter innan de nådde fram – och 20 minuter är väldigt lång tid. Helst ska man använda en hjärtstartare inom 180 sekunder, säger Hannah Karlsson.

 

LÄS MER: Jörgen räddade skolbarnen i snökaoset

 

Hittade hjärtstartare

Hannah, som vanligtvis jobbar i Malmö men tillfälligt arbetade på larmcentralen i Jönköping, kom på på en snabbare lösning.

– Jag kände att man behövde tänka utanför boxen, eftersom det skulle ta så lång tid innan ambulansen kom fram. Genom en karta kunde jag lokalisera en publik hjärtstartare, som fanns på ett företag bara några minuter bort.

Företaget, Fyrås Trä, agerade omedelbart på samtalet.

– När jag ringde företaget förstod de allvaret direkt. De släppte arbetet, tog med hjärtstartaren till platsen och var framme före ambulans och räddningstjänst, säger hon.

Hannah Karlsson tog emot pris – och det gjorde även Erik Stjerna och Paul Pålsson från Fyrås Trä.Foto: SOS-alarm

Från företaget var det Erik Stjerna och Paul Pålsson som åkte, som båda två har utbildning för hjärtstartaren.

– Det enda jag tänkte på var att vi kanske kunde rädda en människas liv. Så jag släppte allt och satte mig i bilen, säger Erik Stjerna till SOS-alarm.

Prisades för insatsen

För att uppmärksamma den snabbt påkomna idén tilldelades Hannah Karlsson och kollegan Ulrika Lindström pris för ”bästa larmmottagning” vid EENAs (European Emergency Number Association) internationella konferens. Och prisutdelarna – det var Erik och Paul från Fyrås Trä.

– Till prisutdelningen var Erik och Paul influgna. Jag hade ingen aning om att de skulle vara där och kände mig väldigt rörd över det. Det visade sig dessutom att de också fick ett pris, för ”outstanding citizen award”.

Relaterade ämnen
Elvira Lagerström Dyrssen
Elvira Lagerström Dyrssen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag