Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Han tog ut färgade pengar ur bankomaten

Sedlarna som kom ut ur bankomaten var färgade i svart och rött.

Malmöbon Mohaned Ridha, 34, chockades när han skulle betala sin flygresa.

Pengarna som han nyss tagit ur från en bankomat på Bergsgatan var färgade.

– Värst av allt var att jag misstänkliggjordes. Jag pekades ut som en rånare, säger han till Kvällsposten.

Resan var bokad och Mohaned Ridha gick på fredagsförmiddagen till en av Bankomat AB:s uttagsautomater på Bergsgatan i Malmö.

När han kom tillbaka till resebyrån för att betala ville de inte ta emot hans pengar. De var färgade i svart och rött.

– De sa att pengarna var värdelösa så jag gick till min bank men de kunde inte hjälpa mig. Det kändes mest som att de trodde att jag stulit pengarna, säger Ridha.

I stället gick han till en annan bank som ligger i närheten av den automat där han tagit ut pengarna.

– Där var det många andra som råkat ut för samma sak. De sa att problemet uppmärksammats tidigt på morgonen men ändå hade de inte stängt av bankomaten när jag kom dit vid halv elva, säger Ridha.

Vill varna andra

Händelsen är polisanmäld men det är fortfarande oklart hur de märkta pengarna kunnat ta sig in i bankomaten.

Om, och i så fall när, Mohaned Ridha får tillbaka sina 3000 kronor har han inte fått något besked om.

– Tack och lov hade jag mer pengar på mitt konto som jag kunde ta ut och betala resan med. Hur skulle jag ha gjort annars? Det som gör mig mest arg är att man vetat om problemet i flera timmar men ändå inte stängt av automaten.

Nu vill Ridha varna andra.

– Det är otroligt lätt hänt att man tar ut pengar, stoppar ner dem i plånboken och låter dem ligga där. När man sedan ska betala med dem och får reda på att de är färgade så är det kanske inte så enkelt att komma ihåg var och när man tagit ut pengarna. Hur ska man då kunna förklara att man försöker betala med pengar som verkar komma från ett rån?

På företaget Bankomat AB är man oförstående till det inträffade.

– Vi känner till problemet och håller på att kartlägga vad som har gått fel. Än så länge vet vi inte vad som har hänt, säger vd:n Stefan Berglind till Sydsvenskan.