Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Håkans flyg ställdes in – köpte nya biljetter för 37 000 kronor

Håkan Wikström vill varna andra för flygbolaget.
Foto: Privat
Charlotte Holmbergh Jacobsson, informationschef Norewgian.
Foto: / NORWEGIAN
Foto: JOHAN NILSSON / TT / TT NYHETSBYRÅN

Håkan Wikström och hans resesällskap hade varit på semester i Budapest.

Fyra timmar innan hemresan kom meddelandet från flygbolaget Norwegian:

Flygresan är inställd.

– Vi ringde och ringde, men ingen svarade. De sket totalt i oss. Biljetter hem kostade oss 37 000 kronor, säger Håkan Wikström som vill varna andra för flygbolaget.

I måndags skulle Håkan Wikström och hans sällskap hem från weekendresan till Budapest. Bara timmar innan flyget skulle avgå kom ett sms från flygbolaget Norwegian: resan var inställd. 

Håkan ringde numret som stod i meddelandet från flygbolaget, men ingen svarade.

– När vi kom till flygplatsen fick vi till sist kontakt med en representant som med en axelryckning sa att vi kunde ta in på hotell och flyga hem på torsdagen. Men en av oss hade ett sjukhusbesök den här veckan, så vi behövde verkligen komma hem. 

Köpte hemresa för 37 000 kronor

Håkan förklarade att läkartiden var viktig och att de inte kunde vänta till torsdagen, men fick samma svar igen. När han frågade vad som var orsaken till att flyget var inställt fick han inte något svar.

Sällskapet bestämde sig för att köpa nya biljetter med ett annat bolag. 

– Det kostade oss 37 000 kronor. Det är mycket pengar. Jag blir upprörd och vill varna andra resenärer för det här bolagets beteende. Inte några frågor kunde de svara på. Jag tycker man ska tänka sig för innan man bokar resor med dem, säger Håkan.


LÄS MER: Norwegian ställde in – hade ingen personal 


Håkan Wikström bokade sin resa via resebyrån Ticket. Han har varit i kontakt med dem för att få hjälp med att kräva ersättning för pengarna som han la ut på de nya biljetterna.

Norwegian erkänner att de haft stora problem under helgen och fick ställa in flera avgångar. Anledningen var att det fattades besättning.

– Vi har gjort allt vi kan för att lösa detta genom att ta in fler piloter och arrangera ersättningsflyg via så kallad wetlease, att annat flygbolag flyger åt oss. Vi förstår självklart att det var väldigt tråkigt för de resenärer som drabbades., säger Charlotte Holmbergh Jacobsson, presschef på Norwegian.

Får ersättning

Resenärer som drabbats av de inställda avgångarna och bokat nya biljetter kommer att få ersättning, enligt Charlotte Holmbergh Jacobsson. Flygbolaget följer den EU-förordning som reglerar rätten till kompensation vid förseningar och inställda flyg

– Man får självklart pengarna tillbaka om man valt att boka hemresa på egen hand till en rimlig kostnad, som jag förstår att den här resenären gjort. Han får tillbaka pengarna för sin biljett om han sparar kvitto och skickar in ansökan om detta via vår hemsida. Vi kommer att hantera varje ärende i tur och ordning och alla får det de har rätt till.

MISSA INGA NYHETER FRÅN SYDSVERIGE – ladda ner Kvällspostens app!