Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Guldbron passerade Öresund – på ett halvsänkbart skepp

Här passerar den omtalade guldbron Helsingborg. Fartyget med den speciella lasten drog många nyfikna blickar till sig.Foto: JOHAN NILSSON/TT
Zhen Hua 33 som fraktar guldbron passerade genom Öresund strax efter klockan 9 på måndagsförmiddagen.Foto: JOHAN NILSSON/TT
Guldbron är 140 meter lång och ska länka samman Gamla stan med Södermalm i Stockholm.Foto: PROJEKT SLUSSEN
Guldbron är en del av renoveringen av Slussen i Stockholm.Foto: MAXIM THORÉ / BILDBYRÅN

Malmöborna har Öresundsbron mot kontinenten. Göteborgarna är stolta över Älvsborgsbron. Nu hoppas Stockholm sticka ut – med en guldbro. 

Under måndagen passerade den genom Öresund. 

Den långa transporten från Kina har fått stark miljökritik. 

En 140 meter lång guldbro ska länka samman Gamla stan med Södermalm i Stockholm. Bron kostar 198 miljoner kronor och väger 3 700 ton och ska placeras vid landets rörigaste trafikplats, Slussen. 

Just nu fraktas den till Stockholm från Kina ombord på det 229 meter långa specialfartyget Zhen Hua 33. Under måndagsförmiddagen passerade den sakta genom Öresund. Vid 09.19 gled den majestätiskt förbi Helsingborg och fick samsas om platsen i farleden med Forseas färjor som går mellan Helsingborg och Helsingör. 

Men den långa färden från Kina har fått stark miljökritik. Aftonbladet har låtit IVL Svenska miljöinstitutet analysera fallet och visar att frakten av stålbron genererar ett klimatutsläpp på 1 000 ton koldioxidekvivalenter. 

Och det är bara hitresan och inte när färjan åker tillbaka till Kina. Utsläppen jämförs med att köra en medelstor bil genom Sverige 3 500 gånger, eller flyga från Stockholm till New York 3 000 gånger. 

Guldbron fraktas på fartyget Zhen Hua 33. Under måndagsförmiddagen passerade ekipaget Öresund.Foto: Skanska
Skeppet som fraktar guldbron är ett av få fartyg i världen som är ”halvsänkbara”.Foto: Fosters + partners/Perry IP

Fartyget är halvsänkbart

Eva Rosman, kommunikationsansvarig för Slussenprojektet, berättar att de inte ställer några miljökrav på varken tillverkningen eller frakten och att de inte vet hur stor miljöpåverkan bron har. 

– Nej, det stämmer. Det finns en bilaga som handlar om miljöpåverkan som alltid följer med i kontrakten, det är de krav som ställs på entreprenören. Men vad jag vet får de bara omfatta de jobb som görs här i Sverige, säger Eva Rosman till Aftonbladet.

Bron ska börja monteras direkt när den anländer Stockholm. 

Fartyget är ett av få i världen som är ”halvsänkbart”. Det går alltså att sänka ner i vattnet så att bron kan forslas vidare av andra mindre fartyg eller lyftas bort av kranar. 

Enligt Stockholm Direkt är planen att bron ska öppna för trafik den 24 augusti.

TV: Så snälla är svenskarna mot klimatet

Så snälla är svenskarna mot klimatet.