Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Skeppare på grund misstänkt för sjöfylleri

Sjöfartsverkets helikopter räddade de polska seglarna som gått på grund utanför Falsterbo fyr. Men skepparen var motvillig. Foto: MIKAEL NILSSON
Det är välkänt bland seglare att vattnet är grunt utanför fyren – båtarna måste gå ganska långt ut. Foto: JENS CHRISTIAN

Skepparen ombord på en grundstött segelbåt vid Falsterbo som vägrade låta sig räddas med helikopter blev misstänkt för sjöfylleri, avslöjar tidningen På kryss.

Han satt kvar ombord i flera timmar innan han till sist lämnade båten.

Misstanken avskrevs senare.

Larmet om en båt i sjönöd utanför Falsterbo fyr kom klockan 21.06 i tisdags kväll.

Den polskregistrerade båten tog in vatten och vinden låg på hårt. Vågorna var uppemot två meter höga.

Kustbevakningen och sjöräddningssällskapet samarbetade med räddningstjänst och ambulans för att lösa situationen.

Eftersom båten stod på grund 50–100 meter ut i vattnet från Falsterbo fyr användes Sjöfartsverkets helikopter för att evakuera personerna ombord.

Tre av fyra räddades

Tre av de fyra lät sig räddas – men skepparen tvärvägrade i flera timmar att låta sig vinschas upp i helikoptern och sättas i land. Alla är polska medborgare.

Först framemot 23.30–tiden gav han med sig och lämnade segelbåten.

När mannen sattes i land på en parkeringsplats i Skanörs hamn märktes det att han luktade alkohol, och han fick blåsa i alkotest.

– Han misstänktes han för sjöfylleri och vårdslöshet i sjötrafik men han blev inte frihetsberövad, säger Mattias Lindholm, kommunikatör vid kustbevakningen.

Under onsdagen lades förundersökningen ner eftersom brott inte gick att styrka. Det kan bero på att det inte går att avgöra vem som framfört båten, enligt På kryss.

Båten lämnades kvar

Båten lämnades kvar på platsen och har tömts på bränsle under onsdagen.

– Vår personal har hittills vadat i land med 150 liter diesel och vi tror att det finns lika mycket till, säger Mattias Lindholm till tidningen På kryss.

– När vi bedömer att det inte finns någon miljörisk längre så avbryts operationen och ansvaret övergår till ägaren.

Tidningen uppger att segelbåten ägs av ett charter- och uthyrningsföretag och har hemmahamn i Kolobrzeg i Polen.

Det är väl känt att vattnet är mycket grunt där båten grundstötte. Segelbåtar behöver gå ganska långt ut.