Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Grossisten stoppar all försäljning av hallonen

Nu har all försäljning av hallonen stoppats från grossisten – som tar på sig en del av ansvaret för utbrottet.Foto: Sanna Dolck
Christina Gezelius, informationschef för Martin och Servera.Foto: Martin och Servera

De frysta hallonen misstänks vara den stora boven i dramat när tre dog och ett 70-tal smittades på olika äldreboende i Ljungby.

Nu har all försäljning stoppats från grossisten – som tar på sig en del av ansvaret för utbrottet.

– Om det är så att det är hallonens fel så tar vi på oss ansvaret, säger Christina Gezelius, informationschef för Martin & Servera.

På fredagen den första maj serverades det hallonparfait till efterrätt på Ljungby kommuns äldreboenden. Bären kokades aldrig – och på grund av det misstänks hallonen ha burit på ett calicivirus. Över 70 smittades och tre personer dog på grund av vinterkräksjuka.

Ansvarig för bären, och all annan mat, till Ljungby kommuns äldreboende är Martin & Servera. Hallonen, som är en egen vara hos grossisten, importerades från Serbien.

– Nu är det inte klarlagt att smittan kommer från hallonen, utan det kan också vara från hanteringen. Men om det nu är så att det är hallonen det är fel på så tar vi så klart vårt fulla ansvar, säger Christina Gezelius.

Har stoppat försäljningen

Martin & Servera har stoppat all försäljning av hallonen, och just nu vet ingen när bären åter kommer att säljas. Grossisten har haft ett internmöte för att se över företagets rutiner vid bärhantering och produktion – och kommit fram till att de själv inte brustit i kontrollen.

– Vi odlar på hög höjd för att minimera risken, vi konstbevattnar inte och tar tester på det som går ut från området. Vi har följt alla rutiner och nu har vi tillsatt en internutredning som ska se över allt, säger Christina Gezelius.

Kan vara hanteringen

Samtidigt betonar Christina Gezelius att lika bra kan vara personalens hantering som är orsaken till det höga smittoantalet.

– Bären är helt ofarliga om man kokar dem före servering. Och den informationen har vi nu gått ut med på vår hemsida, och även internt till kundtjänst som kan svara på frågor, säger hon.

Om Martin & Servera behåller produktionen i Serbien är fortfarande oklart.

– Det här är en olycklig händelse och vi beklagar verkligen vad som har hänt. Vad som händer härnäst blir en den utredning vi tillsatt. Vi har stoppat försäljningen och om vi fortsätter med produktionen i Serbien är inte beslutat än, säger Christina Gezelius.

Återkallar hallonen

Under tisdagskvällen kom även beskedet att Martin & Servera återkallar sin produkt med frysta hallon. Alla kunder som den senaste månaden mottagit leverans av produkten med ett särskilt artikelnummer omfattas av återkallningen, skriver företaget i ett pressmeddelande.