Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Glöm inte dricka i värmen!

VIKTIGT VATTEN. Vätskebrist är den vanligaste sommaråkomman enligt MAS medicinklinikchef Lars Stavenow.
Foto: SVEN

Vätskebrist är den största risken i värmeböljan. Nu larmar läkarna.

- Glöm inte bort att dricka ordentligt, säger Lars Stavenow på MAS.

Man kan lätt tro att solens UV-strålning är den största faran i värmeböljan. Och för mycket sol kan ge brännskador och hudcancer. Men enligt MAS medicinklinikchef är vätskebrist den vanligaste sommaråkomman. - Vi får in ungefär fem-sex fall per dag. Det är hjärt- och kärlsjuka som är mest i farozonen. För dem kan det ta flera dagar att återhämta sig vid ett fall av vätskebrist, säger Lars Stavenow.

Lägg till en liter

 Hans råd för hur man undviker vätskebrist är självklart. - Tänk på att dricka mycket. En frisk vuxen ska dricka en till en och en halv liter vatten per dag. I värmen får man lägga till en liter, och rör man sig dessutom behövs ännu mer vätska. Har man till exempel sprungit fem kilometer när det är som varmast kan det krävas tre-fyra liter för återhämtningen. De gamla och sjuka drabbas hårdast. Men barn är en annan riskgrupp. De små kan inte säga ifrån när de är törstiga.

Behöver inte truga

 - Hur mycket vätska barnet behöver är väldigt individuellt. Generellt kan man säga att om barnet behöver vätska dricker det om man erbjuder det vätska. Man behöver alltså inte truga för att man som vuxen tror att det är dags att fylla på reservoarerna. Har man bara vatten tillgängligt och erbjuder barnet då och då behöver man inte oroa sig, menar Bodil Håkansson, barnsjuksköterska på Ekens Barnavårdscentral i Stockholm. Klimatforskare varnar för att värmeböljorna blir allt fler i Sverige och Europa. År 2003 dog uppåt 35 000 människor i Europa på grund av värmen.

FAKTA

Så klarar du värmeböljan
Drick mycket.
När man blir äldre känner man sig inte törstig lika ofta, då är det ännu viktigare att ställa fram en kanna med vatten.
Känner du att du blir yr och mår dåligt, sätt dig i skuggan, gärna med solhatt, och drick ordentligt.
Skydda dig mot solen.
Alla bör smörja sig med solskyddskräm.
Små barn bör ha solhatt och kläder som skyddar.
Riktigt små barn ska inte vara i solen alls.
Om du bränner dig ändå kan man köpa en hydrokortisonsalva och smörja med.

MISSA INGA NYHETER FRÅN SYDSVERIGE – ladda ner Kvällspostens app!