Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Fyndiga slogans ska locka turister

Foto: Christer Wahlgren
MALMÖ. Nästan hälften av kommunerna försöker locka turister och företag med fyndiga slogans à la "When in Europe don't miss Skurup".
Men enligt experten Stefan Ekberg är det få slagord som fungerar.
- Slogans kostar en massa pengar utan att göra nytta, säger han.
Vilken är Skånes bästa slogan?
Marknadsföringsexperten Stefan Ekberg har sammanställt rapporten om kommunernas slogans. Men trots att slagord är vanliga är det få som fungerar.
- Kommunerna borde tänka på vilka de vill locka hit i stället för att lägga krut på engelska uttryck, säger han.
Trots att Skurups klassiker "When in Europe don't miss Skurup" kan uppfattas som töntig får slagordet tummen upp.
- Den är lite kul och väcker nyfikenhet. Men sedan kan man fråga sig om det är syftet, säger Stefan Ekberg.

Lockades av slogan

Enligt Niklas Sjöberg (m), kommunstyrelsens ordförande i Skurup, finns exempel på turister som rest till orten bara efter att ha läst sloganen.
- En amerikan var bara tvungen att åka hit efter att ha sett ett klistermärke i Köpenhamn, berättar han.
Egentligen är det inte "When in Europe don't miss Skurup" som är Skurups officiella slogan utan "Skurup - Nils Holgerssons hembygd".
- Men ”When in Europe” är en kul grej som en lärare på Skurups folkhögskola kom på för 40 år sedan och som levt kvar sedan dess, säger Niklas Sjöberg.
Vid hundraårsjubileet av Nils Holgersson i fjol garderade sig företagarföreningen med en symbol med båda slagorden. Stefan Ekberg föredrar klassikern.
- Om det inte är så att Skurup först och främst vill locka Selma Lagerlöf-fans i stället för turister och företag, säger han.

Prägla kommunen

Malmös slagord - ”Mångfald, möten och möjligheter” - är mer tänkt som nyckelord som ska prägla allt kommunen gör än en slogan.
- Vi la ner mycket kraft på att utveckla det begreppet. Vi vill vara en internationell arena för möten mellan människor, säger Ilmar Reepalu, s, kommunstyrelsens ordförande.
- Rätt tänkt, säger experten Ekberg.
Skånes marknadsföringsbolag, Position Skåne, har tagit fram sloganen "Skåne - det bästa av två världar"
- Den anspelar på kontrasterna i regionen, som närheten mellan stad och strand, fritid och arbete, säger Semmy Rülf, vd för Position Skåne.
Stefan Ekberg är tveksam.
- I så fall borde kontrasterna också vara med i budskapet, säger han.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!