Salongen ville ge kunden en specialistklippning. Foto: Arkiv
Salongen ville ge kunden en specialistklippning. Foto: Arkiv

Frisör anmäld för klippning av "afrohår" – frias i rätten

Publicerad

År 2015 blev en frisörsalong i Malmö anmäld för diskriminering. En kund menade att en klippning för "afrikanskt hår" var extra dyr.

I dag kom domen från Malmö tingsrätt.

– Äntligen är det klart. Det här har tagit mig jättehårt, säger salongens ägare, som själv har nordafrikanskt påbrå.

Salongsägaren, som startade salongen just för att vara specialist på olika typer av hårtyper, är själv utbildad specialist på "afrohår". Hon beskriver det som att "två år av helvete är över".

– Äntligen är det klart. Det är en sådan befrielse och jag är så tacksam. Jag har mått så dåligt i två år och känt mig jättestressad och kränkt över detta, säger hon. 

Det hela började i april 2015. En kvinna med somaliskt påbrå och så kallat "afrohår" såg ett luncherbjudande om billigare klippning utanför en frisörsalong i Malmö. En klippning skulle under lunchen kosta 300 kronor och utföras av en "juniorfrisör".

När kunden gick in blev hon dock hänvisad till att istället boka tid hos salongens "afrospecialist", som alltså även är salongsägare. Frisören som gjorde lunchklippningarna kände sig osäker på den somaliska kvinnans hårtyp och säger att hon hellre ville boka in henne på en klippning anpassad för "afrohår", som dock skulle vara till ordinarie pris. 

Krävde 20 000 kronor i skadestånd

Kunden kände sig diskriminerad och menade att en person med "etniskt svenskt utseende" skulle fått luncherbjudandet. Hon uppfattade bemötandet som kränkande och upplevde att frisörerna pekade ut så kallat "afrohår" som svårt och annorlunda på grund av en generell och stigmatiserad uppfattning. Hon gick till rätten med kravet på 20 000 kronor i skadestånd.

Salongsägaren berättar att hon mådde oerhört dåligt när anmälan kom.

– Jag tänkte bara: varför? Jag hade inte ork eller energi. Jag var höggravid och hade anställda att ta hand om. Jag ville bara sätta mig ner och gråta. Jag förstår inte hur man kunde kränka mig så. Jag är aktiv i samhällsutvecklingen och gör det jag tror på, har byggt upp mitt eget företag och betalar skatt.

Håller inte med om diskriminering

I dag kom Malmö tingsrätts dom. Rätten anser inte att kunden blev diskriminerad. I domen står det:

"Salongens marknadsföring som specialist gör det är naturligt att en person med så kallat "svårt hår" i första hand erbjuds en tid hos specialisten".

Salongsägarinnan ser en enda fördel med anmälan, att det hände henne som själv har föräldrar från Nordfrika. 

– Annars hade kanske rätten dömt annorlunda och frisörer med "etniskt svenskt" utseende hade kanske inte vågat ta emot kunder med utländskt påbrå i framtiden. I det hela dåliga kunde jag föra ett exempel, för det fanns inget tidigare liknande fall att döma på. Men jag vägrade gå med på en förlikning. Jag visste att vi inte hade gjort fel.

 

Maja Strömberg
Maja Strömberg

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag