Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Fridolin nyfiken på skånska succéskolan

När Truls Katsler tog över som rektor hade bara 74 procent av eleverna gymnasiebehörighet. Två år senare har 95 procent gymnasiebehörighet. Foto: CHRISTIAN ÖRNBERG
Gustav Fridolin var nyfiken på hur rektorn Truls Katsler lyckats så bra med att höja betygen på sin skola. Foto: CHRISTIAN ÖRNBERG
Ölyckeskolan i Löberöd Foto: CHRISTIAN ÖRNBERG

Uppställning utomhus varje måndag, tydliga ordningsregler och positiva förväntningar.

Det har rektorn Truls Katsler infört på Ölyckeskolan i Eslövs kommun.

På fredagen besökte utbildningsminister Gustav Fridolin skolan som uppmärksammats långt utanför Sveriges gränser. 

Det går 480 elever från förskoleklass och upp till årskurs nio på Ölyckeskolan. Vid skolavslutningen 2012 hade bara 74 procent av eleverna gymnasiebehörighet.

När Truls Katsler, 47, tog över som rektor förändrades allt. De två senaste åren har 95 procent av eleverna fått gymnasiebehörighet.

– Det har blivit lugn och ro på skolan. Det gör att man kan koncentrera sig på skolarbetet, säger Emma Lundbladh, 14, och Vera Winroth, 14, som båda går i årskurs 8.

Eleverna Vera Winroth och Emma Lundbladh, båda årskurs 8, fick en pratstund med utbildningsminister Gustav Fridolin. Foto: CHRISTIAN ÖRNBERG

Rektorns taktik med militär disciplin har blivit en nyhet som spritts över stora delar av världen. Den har även blivit en klickraket inom sociala media.

Till sist nådde uppgiften också utbildningsminister Gustav Fridolin, som med talskrivare och Säpo-poliser i följe på fredagen slog sig ner i lärarrummet på Ölyckeskolan för att få veta hur allt gått till.

Inspireras

– Skolan har utfört ett arbete som vi kan inspireras av i det svenska skolsystemet, säger ministern på en rak fråga om vad han fått för intryck i Löberöd.

En detalj som blivit känd är att de tvåhundra högstadieeleverna på Ölyckeskolan har uppställning utomhus varje måndag, oavsett väderlek.

Vid de tillfällena pratar rektorn med eleverna om den kommande veckan och lyfter fram det som varit positivt.

Om det varit stökigt i korridoren tar han upp det också.

– Jag gillar att jobba med täta relationer, säger rektorn Truls Kastler själv. Mitt uppdrag när jag kom hit var att få slut på stöket och höja betygsresultatet.

Det innebar utöver uppställningarna på skolgården att tydliga ordningsregler infördes på skolan.

Utbildningsminister Gustav Fridolin och rektor Truls Kastler. Foto: CHRISTIAN ÖRNBERG

I dem står bland annat att kepsar är totalförbjudna i klassrummen. På samma sätt får inte mobiltelefoner förekomma om de inte särskilt ska användas i undervisningen.

Pedagogiska måltider

Truls Katsler har tidigare berättat att han brukar blänga på eleverna och säga till - och som regel rättar sig eleverna då efter tillsägelserna.

På skolan har man även infört pedagogiska måltider där lärarna alltid äter med eleverna. Man har också tillfört fler speciallärare som stöd för eleverna.

Truls Kastler har samtidigt förklarat att han och övriga i personalen finns där för elevernas skull.

– Vi ställer hårda krav, men det är viktigt att eleverna förstår att vi gör det för deras skull. Vi gör det för att vi bryr oss om dem. Det är krav med hjärtat.

Rektorns devis är att om det blir lugnare trivs eleverna bättre - och då presterar de bättre också. 

Truls Kastler har en bakgrund som yrkesmilitär och uppskattar själv ordning och reda.

Gustav Fridolin tycks uppskatta det han får höra och har inga problem med uppgiften om att eleverna måste ställa upp utomhus och tvingas hänga av sig ytterplaggen i klassrummen.

Visa respekt

– Man jobbar med tydliga regler och förväntningar. Det handlar om att man måste visa respekt för både sig själv och de man möter på skolan, säger utbildningsministern.

Han säger också att det måste finnas en bra relation mellan elever och mellan elever och lärare.

– Om man vet om att det blir stökigt och osäkert på rasten så blir det svårt för elever att lära sig

Enligt Fridolin är det stor skillnad på svenska skolor. På många skolor finns ett tydligt ledarskap, på andra är bristerna så stora att man fått gå in med stödinsatser.

Ska man inte få ha mobilen med sig in i klassrummet?

– Det ska inte finnas mobiler som stör i klassrummen. Men det där är något som varje skola måste besluta om. Jag vet att det finns skolor som inte tagit tag i det problemet. 

– Den diskussionen är inte något som en enskild lärare ska behöva ta. 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!