Linda och Fredrik Solgesjö i Vetlanda upptäckte att bilen var borta på morgonen när Linda fick ett meddelande i sin app. Foto: PRIVATLinda och Fredrik Solgesjö i Vetlanda upptäckte att bilen var borta på morgonen när Linda fick ett meddelande i sin app. Foto: PRIVAT
Linda och Fredrik Solgesjö i Vetlanda upptäckte att bilen var borta på morgonen när Linda fick ett meddelande i sin app.  Foto: PRIVAT
Här stod parets Volvo parkerad när tjuvarna la upp den på lastbilsflaket. Foto: PrivatHär stod parets Volvo parkerad när tjuvarna la upp den på lastbilsflaket. Foto: Privat
Här stod parets Volvo parkerad när tjuvarna la upp den på lastbilsflaket. Foto: Privat
Frediks Volvo XC90 har ett larmsystem med GPS som visar var bilen befinner sig. Foto: PrivatFrediks Volvo XC90 har ett larmsystem med GPS som visar var bilen befinner sig. Foto: Privat
Frediks Volvo XC90 har ett larmsystem med GPS som visar var bilen befinner sig. Foto: Privat

Fredriks och Lindas Volvo stals när de sov

Publicerad

Biltjuvarnas taktik var att frakta med sig bilen och skeppa den utomlands.

Men Fredrik och Linda Solgesjö i Vetlanda var steget före – de spårade sin stulna Volvo XC90 med hjälp av GPS-teknik.

Vid färjeläget i Karlskrona togs biltjuvarna på bar gärning.

– Vi kunde spåra bilen med en GPS-funktion, säger Fredrik.

Tidigt på onsdagsmorgonen, 05,42, som Fredrik Solgesjö i Vetlanda ringde polisen för att tala om att bilen var borta. Några timmar innan hade han vaknat av att hunden skällt.

– Hunden markerade mot något och i regel vaktar han bra. Jag var alldeles yrvaken och hörde att det var lastbilsljud, men jag trodde att det kom längre ner från gatan, berättar Fredrik som bor ganska centralt och nära en trafikerad väg.

Då var klockan strax efter 01.00 på natten. Men på morgonen visade det sig att lastbilsljudet förmodligen var något annat. Bilen, som stått på hans egen uppfart, var försvunnen.

– Både jag och min fru Linda hade fått en notifikation i telefonen om att bilen varit olåst för tre timmar sen. Vi tyckte det var konstigt eftersom den inte användes då, berättar Fredrik.

Funktionen följde med bilen, en Volvo XC90. Via en telefonapp får han information om hur långt han har kört, hur mycket bensin som finns i bilen – samt ett larmsystem med GPS som visar var bilen befinner sig.

– Jag kan trycka på en knapp så det börjar den larma och blinka, förklarar han.

Hittades med GPS

Sökandet efter bilen kunde börja och polisen ryckte genast ut till en position utanför Vetlanda där bilen misstänktes vara.

Men trots ett intensivt sökande fanns där ingenting.

– Första tanken var att de hade kört ut den och bara tagit krockkuddar och ratt och lämnat den. Men när det inte fanns något trodde jag att de hade kopplat ur larmet på något sätt, säger Fredrik.

Men det fanns ett annat sätt. Med hjälp av bilföretaget kunde man lokalisera bilens position. Och det visade sig att bilen först hade körts till Emmaboda – och sedan vidare till Karlskrona.

Polisen åkte dit.

– Jag hade nästan gett upp. Men polisen hade också fått in samtal från personer som sett bilen på vägen. Jag hade ju tryckt och larmat så att bilen blinkade och tjöt. Någon hade sett den upplastad på en lastbil i Emmaboda, säger Fredrik.

Bilens larmsystem indikerade att bilen var nära färjeläget i Karlskrona – och där fick polisen napp.

Fordonen kan ha varit på väg ut ur landet

– Det ringde en polis därifrån och var väldigt kortfattad och koncist. Han sa att den förmodligen stod i hamnen och att han ville att jag skulle sätta i gång larmet, berättar Fredrik som gjorde det innan polisen abrupt la på luren.

Snart ringde han upp igen – biltjuven hade gripits. Och i lastbilen fanns ytterligare en bil från Vetlanda.

– Det var en BMW har jag för mig, den hade stulits ungefär 500 meter härifrån. Jag misstänker att de har lyckats slå ut bilarnas låsfunktion på något sätt, säger Fredrik.

Här stod parets Volvo parkerad när tjuvarna la upp den på lastbilsflaket.Foto: Privat

Den gripne mannen är född 1981 och enligt polisen misstänker man att han var på väg med bilarna utomlands.

– Hade den hunnit ut ur landet hade det varit svårt att få tillbaka den misstänker jag, säger Fredrik som vill tipsa andra om att skaffa den här typen av säkerhet:

– Det finns inbyggt i vissa men finns också till båtar. Det är väl det som kan avskräcka en stöld egentligen, att man kan följa var bilen är. Det är svårt att förebygga annars med larm och lås.

Polisen: Allmänheten får vara uppmärksam

Just Vetlanda har den senaste tiden varit hårt drabbat av inbrott i bilar. Så sent som i helgen grep polisen fyra personer på bar gärning – när de stal inredningspanelen i en BMW.

Och just BMW-stölderna har pågått en längre tid på flera håll i landet.

– Vi vill särskilt att BMW-ägare har en kännedom om detta, bilarna som drabbas är ju låsta och larmade, de flesta är nya och har ganska höga säkerhetsfunktioner. Men vi vill att alla ska tänka på om man kan ställa bilen säkrare än vad den står nu, säger Tommy Thorngren hos Jönköpingspolisen.

Han vädjar också till allmänheten om att vara uppmärksam:

– Vi kan omöjligt patrullera alla biluppfarter, vi måste få kännedom om att det är något på gång så vi snabbt kan komma dit och gripa dem, förhoppningsvis på bar gärning. Det är jätteviktigt, säger Thorngren och påminner: telefonnumret 112 gäller vid pågående händelser och är det numret man ska larma.

Fredrik Solgesjö i Vetlanda har ännu inte fått tillbaka sin bil. Men han hoppas att den är i gott skick.

– Om målet nu var att sälja vidare den så kanske de inte har gjort något med den, jag får hoppas det, säger han.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag